Mariska73

08-10-2020 om 07:54 uur

Hallo,
Ik ben Mariska en nieuw hier. Heb de diagnose astma en chronische sarcoidose in mijn longen, lever en lymfeklieren. Heb ook een autoimmuum ziekte in mijn lever. Ik werk in de zorg, maar zit al ruim een half jaar thuis in de ziektewet. Mijn longen zijn behoorlijk beschadigd en functioneren nu nog maar voor 40%.
Volgens mijn longarts is het nu niet verstandig te werken, omdat ik nu heel vatbaar ben en zeker in deze tijd met Corona. Als ik ziek word kan het voor mij fataal zijn. Ik vraag mij ook af of ik überhaupt nog terug kan in de zorg. Ben ook erg moe, vaak benauwd en zeker bij inspanning.
Wie zit er in een soort gelijke situatie van onzekerheid wat het werk betreft?

Gr Mariska

Login of registreer om te reageren
08-10-2020 om 18:01 uur

Hallo Mariska,

Door astma en bronchieectasieën ben ik inmiddels voor de helft afgekeurd. Dat is een heel proces, volgens de wet Poortwachter. Je wordt 2 jaar gevolgd/begeleid door de bedrijfsarts en werkgever om te kijken of je kan blijven werken in je eigen werk. Er kan onderzoek gedaan worden door een arbeidsdeskundige om te kijken wat je mogelijkheden zijn.
Kijk voor informatie bij de site van de UWV. Hier staat een stappenplan met tijdlijn wanneer jij of je werkgever wat moeten doen.

Zelf vond ik die 2 jaar eindeloos duren. Ziekgemeld staan was niets voor mij. Gelukkig werd ik goed begeleid door mijn fysiotherapeut, die ook luisterde naar hoe ik worstelde met de acceptatie om minder te gaan werken. En mij daar in steunde en advies gaf. Ook personeelszaken van mijn werk was behulpzaam.
Mocht je geen mensen om je heen hebben, die je kunnen steunen, zoek dan iemand waarmee je van gedachten kunt wisselen over wat er allemaal gebeurt.

Nu werk ik alweer een paar jaar halve dagen waardoor ik meer rust kan nemen. Met als resultaat dat ik me niet vaak meer ziek hoef te melden.

Sterkte met het zoeken naar wat je mogelijkheden zijn.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
09-10-2020 om 11:26 uur

Beste Spirit,
Dank voor je reactie.
Werk je ook in de zorg? Ik word ook goed begeleid door mijn verzuimcoach en de fysio. Mijn longarts houd de bedrijfsarts ook op de hoogte van mijn ontwikkelingen. Maar ben gewoon erg benieuwd hoe het verder moet, weet in mijn achterhoofd dat ik ws niet meer terug kan in de zorg en dat maakt mij erg verdrietig. Gelukkig heb ik nog nauw contact met mijn collega’s en die begrijpen mijn situatie. Maar ik weet niet wat de toekomst brengt met het verloop van mijn ziekte.

Groetjes Mariska

Login of registreer om te reageren