Waarden BGA arterieel en capillair vergelijkbaar?

01-10-2020 om 06:23 uur

Beste longarts

Zijn de uitkomsten van een BGA die arterieel gemeten zijn vergelijkbaar met die (volgens het juiste protocol) capillair gemeten zijn en dus op dezelfde manier te interpreteren?

Vraag is ingegeven door het feit dat ik in het ziekenhuis (ik woon in de bergen, in dé stad die bekend is ivm astma) bij herhaalde arteriële BGA metingen een pO2 van rond de 60 mmHg heb, wat -met gelukkig een normale pCO2- als partiële respiratoire insufficiëntie of ventilatoire beperking wordt geduid. Er wordt de vraag aan gekoppeld of ik thuis zuurstof heb, wat het geval is.

In het revalidatiecentrum wordt uit de oorlel geprikt en de pO2 is 62 bij een binnen de normwaarden pCO2 en men is blij met een “prima BGA”

Ik dacht begrepen te hebben dat de waarden op dezelfde manier te interpreteren zijn; maar gezien bovenstaande lijkt me van niet. Hoe kijkt u daar tegenaan?

(Ik heb een levensbedreigende zeer zeldzame vorm van astma waarvoor ik naar het hooggebergte ben geëmigreerd en heb 4 weken geleden enkele dagen aan de NIV gelegen en ben nu aan het revalideren om weer op de been te komen. Ben 39 en de artsen (in het expertisecentrum hier) staan met de rug tegen de muur en zeggen: “we hopen dat je zo lang mogelijk overleeft, maar hebben geen behandelingen méér voor je dan wat we nu doen”)

Dank u wel voor uw antwoord!

Groet uit de bergen,
Edelweiss

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-10-2020 om 09:16 uur

Wat een akelig verhaal.
Ik beperk me bij de beantwoording maar even tot het deel over de capillaire bloedgassen.
Meestal gebruiken we die vooral om een indruk te hebben van het koolzuurgehalte, de pCO2. Goed om te lezen dat die steeds normaal is.
Voor een adequate inschatting van het zuurstofgehalte, de pO2 moet je eigenlijk bloed uit een slagader hebben, een arteriële bloedgas. Een capillaire bloedgas leidt tot een onderschatting van het zuurstofgehalte.
Als de pO2 in een capillair bloedgas 62 mmHg is, is die inderdaad prima. een pO2 van 60 mmHg geprikt uit een slagader is overigens ook binnen de norm en strikt genomen dus geen reden voor toediening van extra zuurstof. 60mmHg staat gelijk aan 8 kPa (de eenheid die in de meeste laboratoria en ziekenhuizen wordt gebruikt), zeker als die meting is gedaan in het hooggebergte.
Soms wordt in geval van een verlaagd zuurstofgehalte ook al gesproken van respiratoire insufficiëntie. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik reserveer die term liever voor patiënten bij wie het koolzuurgehalte, de pCO2 is verhoogd, dus wanneer sprake is van CO2-stapeling.

Login of registreer om te reageren