Stekende rugpijn thv longpunt links

29-09-2020 om 12:27 uur

Beste longarts,

Sinds vanochtend heb ik bij diep inademen een stekende pijn op m'n rug links, daar waar m'n longpunt ong. zit.
Ik hoest ook meer en er komt soms ietwat gele slijm mee.

Op rechts voel ik op die hoogte niets afwijkends. Omdat ik rechts maar een halve long heb vw open tuberculose in m'n vroege jeugdjaren kan ik daar ook geen longpunt-pijn voelen.

Gisteren hebben wij n.l. weer voor 't eerst dit seizoen de verwarming aangehad.
Daarbij komt altijd stof vrij uit de tusseribben vd radiators en ondanks dat ik dan de ramen tegenover elkaar open zet raken mijn longen toch geïrriteerd.

Die irritatie en bijkomend hoesten komt ook voor als de wind vanaf de snelweg onze kant op staat(smog) of als de overburen weer hun houthaard aan hebben.
In die gevallen moet dan het raam en de dauerluft dicht en de luchtreiniger aangezet worden.

Kan het zijn dat door die radiatorstof mijn longen dermate geïrriteerd zijn en daardoor m'n longpunt links pijnlijk steekt als ik diep inadem of zou er iets meer aan de hand kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 07:35 uur

Beste Jazz,

Het voor het eerst weer aangaan van de verwarming kan inderdaad soms zorgen voor meer stof en als je een longziekte hebt kun je daar last van hebben. Meestal uit zich dat in kortademigheid/benauwdheid/hoesten.

N.a.v. je verhaal lijkt het dat je ook reageert op niet allergische prikkels, dan wordt je bijvoorbeeld benauwd van uitlaatgassen, rook, weersomstandigheden, zoals kou, mist en vochtige lucht.

Longen hebben geen pijnzenuwen. Wat je voelt is het gebied rond je longen. Die pijn kan allerlei oorzaken hebben. Helaas kunnen wij niet beoordelen wat er aan de hand is, daarom adviseren we je contact op te nemen met je huisarts. Die kan uitzoeken wat er precies speelt.

Sterkte en beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren