Astma en anticonceptie

28-09-2020 om 16:14 uur

Beste,

Tijdens mijn menstruatie heb ik meer last van mijn astma. Nu ik een zeer korte cyclus heb van 2 weken (die na onderzoek geen kwaad blijken te kunnen bij mij) denk ik na om weer anticonceptie te gaan gebruiken.
Nu heb ik dit jaar een vrij stabiele astma en gebruik ik al een jaar geen anticonceptie.
In het verleden zijn alle aanvallen (exacerbaties) die ik heb gehad tijdens periodes geweest waarin ik anticonceptie gebruikte.
Nu vraag ik me af of dit vaker voorkomt, of dat dit puur toeval is.
Het voelt als een dilemma. Of meer klachten door vaker menstruaties. Of meer klachten door anticonceptie.
Wat kunt u aanraden? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Login of registreer om te reageren
28-09-2020 om 17:38 uur

Een lastige keuze, die je beschrijft.
Geen idee welke hormonale anticonceptie je al geprobeerd hebt. Anders kun je misschien iets proberen wat je nog niet hebt geprobeerd? Of overleggen met je huisarts of een gyneacoloog welke opties er voor jou zijn?

Succes met je keuze!

Login of registreer om te reageren
28-09-2020 om 19:02 uur

Ik heb eerlijk gezegd alle vormen van anticonceptie al gebruikt. De ergste was het spiraal. Dat NOOIT meer. Moest uiteindelijk operatief verwijderd worden ivm verklevingen.
Meest positief ervoer ik de nuvaring, maar die kost nogal wat per maand.
Aan de andere kant heb ik echt alle jaren dat ik anticonceptie gebruikte exacerbaties gehad.
Zou bijna de pil zomaar weer gaan gebruiken om te zien of dat mijn trigger is.

Login of registreer om te reageren
28-09-2020 om 22:08 uur

Zelf ervaar ik meer klachten bij menstrueren. Hormonen kunnen zeker invloed hebben op je astma en bij de een is dat erger dan de ander.
Ik moet ook om de tafel gaan zitten ivm longembolie en zodra ik de antistolling stop moet ik over op een andere pil, aangezien ik een spiraal niet durf. Ik ga dan ook met de longarts en in mijn geval waarschijnlijk internist en gynaecoloog om de tafel zitten.

Zelf zou ik denk ik kijken of het je trigger is, maar overleg het zeker met je artsen. Heb je ook de zogenaamde monopil geprobeerd? Ben benieuwd naar ervaringen! Aangezien ik vanwege longembolie dus moet gaan wisselen en zelf research gedaan wil hebben voordat ik het overleg met de artsen.

Succes en laat me aub je ervaringen horen/lezen evt via pb als je dat fijner vindt. Nou weet ik dat iedereen anders reageert, maar toch zijn ervaringen enorm fijn om te horen.

Ook ben ik benieuwd wat de deskundige hierop antwoord!

Login of registreer om te reageren
29-09-2020 om 17:40 uur

Dankjewel voor je uitgebreide bericht!

Wat heftig van die longembolie!
Zou je ook geen nuvaring mogen? Dat is ook plaatselijk en daardoor minder hormonen.
Spiraaltje heb je in 2 soorten.
Er zijn verschillende ervaringen mee. Over het algemeen: you love it or you hate it. Voor mij ivm complicaties in elk geval nooit meer. Mocht je het wel aandurven: luister en vertrouw jezelf. Klachten worden vaak weggewuifd door artsen helaas.

De monopil ken ik nog niet.
Die ga ik even bekijken.

Helaas is er op internet amper info te vinden over anticonceptie en astma.

Dankjewel en succes ook met je zoektocht!

Login of registreer om te reageren
29-09-2020 om 17:59 uur

Minipil is het, die heet zo omdat ie maar één hormoon bevat ipv twee. Cerazette is de merknaam.

Login of registreer om te reageren
30-09-2020 om 13:19 uur

Tnx voor je aanvulling @Daantje :) komt dat ik het anders noemde doordat ik het met iemand uit een ander land erover had, maar wat Daantje zegt klopt.
Nuvaring geen idee moet het allemaal nog bespreken. De prikpil is sowieso geen optie heeft dezelfde risico’s dat weet ik wel.

Er is inderdaad heel weinig info over anticonceptie en astma te vinden. Ik kan niet zonder in ieder geval en zal met de artsen moeten overleggen voor ik de antistolling mag stoppen, nou mag dat om meerdere redenen nog niet.

Wel fijn om te horen dat er 2 soorten zijn en mijn arts neemt mijn klachten gelukkig serieus. Spiraaltje vind ik echt wel eng en weet ook niet of dat nou wel of geen optie was. Maar voorlopig zit ik nog aan antistolling.

Ik hoop dat je snel een duidelijk antwoord krijgt!

Login of registreer om te reageren
03-10-2020 om 10:49 uur

Helaas nog geen antwoord.

Als ik de ervaringen van de pil zie, dan word ik er super huiverig van. Zoveel mensen die veel bijwerkingen hebben.

Hmm. Eind oktober afspraak bij de longarts. Dan verder kijken wat kan helpen. Zucht.

Login of registreer om te reageren
12-10-2020 om 14:06 uur

Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt, maar ik begrijp je probleem wel.
Zelf heb ik altijd last in de stopweek, dan lijken mijn medicijnen niets uit te halen en heb ik last van spierzwakte en meer chronische pijn. Zo erg dat ik 4 dagen alleen maar wat kan liggen. Mijn fysio adviseerde toen om 1x in de 2 maanden een stopweek in te lassen. Dat heeft mij erg geholpen. Tenminste het is fysiek beter te doen dat mijn lichaam maar 1x in de 2 mnd word gesloopt.
Nu ben ik een half jaar geleden over gestapt naar een pil van 24 dagen ipv 21. Bij deze heb ik amper last van extra benauwdheid en spierzwakte e.d. in de stopweek en kan ik gewoon mijn dagelijkse dingen blijven doen. Dus het loont zeker om ander soort of merk te proberen.
En anders zou je voor jezelf eens goed overna moeten denken welke ellende je het beste kunt accepteren. Succes!

Login of registreer om te reageren
14-10-2020 om 16:22 uur

Oh dat is interessant inderdaad! Helaas werkt doorslikken van de pil niet bij mij, omdat ik dan gewoon menstruaties tussendoor heb.
Hoe heet de pil van 24 dagen? die heb ik nooit eerder gehoord of geprobeerd.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-10-2020 om 09:28 uur

Deze longarts heeft niet veel verstand van de verschillende vormen van anticonceptie maar weet wel dat de cyclus en hormonen bij vrouwen van invloed kunnen zijn op de klachten van astma. Met een moeilijk woord catamenial astma, of pre- of perimenstrueel astma. Hoeveel vrouwen daar precies last van hebben is niet helemaal duidelijk en er wordt misschien niet altijd goed genoeg naar doorgevraagd. Een spiraaltje zonder hormonen voorkomt wel zwangerschappen maar de cyclus wordt er niet mee stil gelegd en hormonaal veranderd er ook niks. Experimenteren met verschillende soorten OAC's, orale anticonceptiva kortgezegd de "pil" bereik je zoms succes. Of een 24-dagen pil oplossing biedt weet ik niet. Een gynecoloog kan daarbij zeker helpen.
Een alternatief is om in periodes met meer klachten meer astmamedicatie, pufjes te gebruiken.
Met de menopauze kunnen deze variaties in de klachten van het astma minder worden. Dat kan even duren!

Login of registreer om te reageren