Zijn mijn klachten normaal?

28-09-2020 om 14:52 uur

Elke dag heb ik het geval alsof mijn longen heel dik aanvoelen. Het voelt alsof ze heel hard zijn en bij elke beweging voel ik ze zitten.

Ik heb gehad toen het zo warm was in juli dat ik het zo benauwd had dat ik alleen stil kon liggen en ik heb soms weleens het gevoel alsof ik echt stik. Soms voel ik echt pijlijke steken en ik kan niet hardlopen. Ook al train ik elke dag 1,5 uur, ik kan niet langer dan 500 meter hardlopen. Ik word er depressief van. Vroeger kon ik super hard rennen en had ik top conditie en ik ben nu nog maar 21 jaar oud en heb dit gedonder sinds ik antibiotica kreeg op mijn 16de en elke dag wordt het erger.

Medicatie helpt niks en het veroorzaakt pijn in mijn schouders en polsen.

De huisarts zegt dat het gewoon astma is, ben er al wel 100 keer geweest en hij weet geen andere oplossing dan zo'n inhaler.

Is dit wel normaal? Met meer mensen heb ik het er over gehad die ook astma hebben en die zeggen "nou dat is dan geen astma" "dat heb ik niet"

Login of registreer om te reageren
28-09-2020 om 17:50 uur

Vervelend dat je je longen op deze manier voelt.

Je traint dagelijks 1,5 uur maar kunt niet langer dan 500 meter hardlopen. Geen idee wat je doel is met sport, maar train je dan wel effectief? Of zit je misschien gewoon aan wat voor jou maximaal haalbaar is?

Je bent al 100 keer bij je huisarts geweest, en hij zegt dat het gewoon astma is en heeft geen andere oplossing dan een inhaler. Denkt je longarts hier hetzelfde over?

Hopelijk ervaar je je klachten snel als acceptabeler dan nu.
Succes!

Login of registreer om te reageren
28-09-2020 om 20:46 uur

Als ik train voor hardlopen dan probeer ik echt het zolang mogelijk vol te houden, maar op een gegeven moment zie ik sterretjes en gaat het niet meer.

Ik ben nog nooit bij een longarts geweest, alleen huisarts.

Login of registreer om te reageren
28-09-2020 om 21:58 uur

Qua conditietraining en krachttraining is het voor longpatiënten eigenlijk anders trainen.
Even hierop ingaande als eerste.

Maak een intervaltraining maar dan niet hard/zacht maar als je doorgaat tot je sterretjes ziet ben je veeeeeeel te ver gegaan. Probeer eerst eens 1/4e daarvan te rennen en daarna rust nemen als in rustig lopen een aantal minuten en zelfs wellicht even zitten en echt rusten en daarna weer een stukje. Maar zoek niet continu die grens op, blijf er voor en breid de periodes uit uiteindelijk en neem er de tijd voor.
Volgens mij is een soort van standaardschema 1 minuut en 1 minuut lopen en zo uitbouwen, probeer een tempo te vinden waarin je constant kan lopen voor langere periode al is het even alleen wandelen.

Astma is een ziekte die elke dag en soms zelfs elk uur anders is, dus voel je je minder pas dan je training erop aan en ga die dag dan bijvoorbeeld wandelen al doe je dat 2x 5 minuten en evalueer dit daarna. Wellicht dat een fysio je hierbij kan helpen of een coach die ook weet wat astma is! Want ook veel longfysio’s weten lang niet altijd hoe op te bouwen en wordt door heel nl veelal hartrevalidatie gedaan ipv longrevalidatie voor longpatiënten. Hier komt gelukkig steeds meer kennis over.

Verder zou ik eens vragen om een verwijzing naar een longarts om alles goed uit te laten zoeken, die kan jou en je huisarts wellicht ook wat handvatten geven. Op het gebied van astma vindt zoveel ontwikkeling plaats qua inhalatiemedicatie en gebruik en er zijn zoveel mogelijkheden en combinaties mogelijk. Ook kan een longarts veel meer testen inzetten waardoor je wellicht beter bent ingesteld uiteindelijk en minder klachten ondervindt.

Astma is enorm complex en iedereen reageert weer anders en er zijn veel verschillende fenotypes en elke soort reageert anders op medicatie en nouja kortom het is een heel gepuzzel.

Grote kans dat met hulp van de longarts je daarna met je huisarts weer beter aan de slag kan en je astma weer stabiel is en de longarts niet meer nodig is.

Oh en astma is bij iedereen zo anders dat valt eigenlijk vaak niet te vergelijken. Je hebt alleen al licht, mild en ernstig astma en dan nog allergisch en niet-allergisch en nog veel meer. Zo voelt de een alsof de longen in de fik staan, de ander alsof er een olifant op de borst zit, dan weer pijn tussen de schouderbladen en noem het maar op.

Je longen bij elke beweging voelen zitten herken ik wel, ook heb ik vaak pijn, het dikke/harde gevoel heb ik niet maar wil niet zeggen dat dit niet bij jouw astma hoort.

Lang verhaal kort: vraag om verwijzing longarts en gaat het minder (ja dit is het lastigste) neem dan ook een pas terug. Probeer je trainingen ook beter te doseren, meer rustmomenten in te bouwen en vraag hier eventueel hulp bij. En onthoud geen enkele dag met astma is hetzelfde!
Neem ook je rustdagen echt, dus bijvoorbeeld 3x per week trainen voor hardlopen, wellicht de andere dagen gewoon wandelen of zwemmen (bijvoorbeeld in een chloorarm zwembad als je niet tegen chloor kan) of wellicht vind je iets anders leuk. Geen idee hoe je dagen eruit zien, maar ik hoop dat je hier wat mee kan en stel vooral je vragen!

Login of registreer om te reageren
29-09-2020 om 10:21 uur
Reactie op daphne0009

Als ik train voor hardlopen dan probeer ik echt het zolang mogelijk vol te houden, maar op een gegeven moment zie ik sterretjes en gaat het niet meer.

Ik ben nog nooit bij een longarts geweest, alleen huisarts.

een huisarts kan over het algemeen astma prima behandelen.
en over het sporten, rennen totdat je sterretjes ziet is voor niemand goed, je breekt conditie af ipv opbouwen, dus rustiger aan. Grote kans is dat als je veel rustiger gaat rennen je verder komt. er zijn goede hardloopschema's op internet te vinden, maar je kan ook aan een fysio of aan een sportinstructeur advies vragen.

Login of registreer om te reageren
30-09-2020 om 20:54 uur

Een hardloop schema kan helpen om goed op te bouwen. Kijk bij: hardlopen met Evi.
Heb je ook met je huisarts over inspanningsastma gepraat. Dan kan een uitgebreidere warming up helpen en soms wordt aangeraden voor het sporten een luchtverwijder nemen. Kijk onder de zoekfunctie van dit forum, er is al veel over geschreven.
Ook kun je verhalen lezen over sporters die ook astma hebben, dit kan helpen om meer inzicht te krijgen in wat er met je lijf/longen gebeurt.
En inderdaad het is belangrijk om te weten waardoor de astma veroorzaakt wordt zodat de medicatie goed afgestemd kan worden. Dus toch weer overleggen met de huisarts en/of om een verwijzing naar de longarts vragen.

Succes Spirit

Login of registreer om te reageren