Gezondheidsrisico's spreeuwenkolonie

27-09-2020 om 11:07 uur

Wij wonen in een straat waar jaarlijks hele grote zwermen spreeuwen twee maanden lang in de bomen voor en achter het huis 'wonen'. Dat het een grote en bijzondere (ook bijzonder grote zwerm) is, is af te leiden uit de status van de bomen. Het zijn 40 jaar oude haagbeuken met een monumentale status. Die monumentale status hebben ze te danken aan de spreeuwenkolonies die al 15 jaar lang op doortrek enkele maanden in de Buffelstraat in de haagbeuken verblijven.
Ik heb een vraag over de gezondheidsrisico's voor ons als bewoners over het jaarlijkse spreeuwen’bezoek’.

Afgaande op de stank die na een week of 3 ontstaat moet de concentratie fijnstof in de lucht, maar ook andere stoffen die een risico op longziektes verhogen, groot zijn. Onze vraag is hoe (wie) kan deze concentraties meten?
Zijn de uitwerpselen en verlies van veren etc te vergelijken met fijnstof etc van pluimvee? Maakt het dan nog uit dat de lucht met fijnstof etc niet gefilterd wordt, wat in een stal wel gebeurt.

Ik heb de check van de kwaliteit van de lucht gedaan, daar komt uit dat de kwaliteit van de lucht op dit moment matig is 3.4. Hoe weten we dat de kwaliteit precies hier (Buffelstraat breda) gemeten is? Of de meting specifiek genoeg is?

Ik hoop dat u antwoord kunt geven op deze vragen of iemand weet die ons verder helpen kan.

Login of registreer om te reageren
29-09-2020 om 07:26 uur

Beste liekehuijbregts_63

De luchtkwaliteit is in Nederland meestal overal matig. Hier is de Buffelstraat in Breda geen uitzondering op. Op de website www.luchtmeetnet.nl vindt u informatie over de methode van het meten van de luchtkwaliteit. Het is net als met het weer, er wordt een berekening van de luchtkwaliteit gemaakt. Dus op straatniveau heb je geen exacte meting, tenzij de meetpaal van het RIVM toevallig in uw directe woonomgeving zou staan. Op bovengenoemde website kunt u vinden waar de meetpalen opgesteld zijn.

Ik raad aan de jaarlijkse terugkeer van de spreeuwen en de stank die daarbij verspreid wordt met de GGD en de gemeente te bespreken. Deze instanties kunnen de luchtkwaliteit meten en beoordelen of de spreeuwen een gevaar zijn voor de gezondheid in uw woonomgeving.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren