flutter/acappella/aerobika

09-09-2020 om 08:32 uur

Even een vraagje over beter slijm op kunnen hoesten met hulpmiddelen (ik heb BE en gebruik sinds kort hypertoon zout).
Met huffen lukt het mij nog niet zo makkelijk.

Welk van de volgende apparaatjes vinden jullie
- het best werken?
- het makkelijkst schoon te maken?

flutter/acappella/aerobika etc.

Dankjewel

Login of registreer om te reageren
09-09-2020 om 11:49 uur

Wellicht een idee om met je longarts/longverpleegkundige/longfysio te overleggen?
Ik heb zelf een flutter en mag hem niet meer gebruiken omdat het teveel reactie oproept (heb astma) en anderen hebben er wel veel baat bij. Er is nu over een van die twee andere gesproken voor mij en nog niet geprobeerd eigenlijk dus kan je geen vergelijking geven

Login of registreer om te reageren
09-09-2020 om 14:22 uur

Dankje Nckiie,
ik wilde alvast een beetje voorbereid zijn als ik over een tijdje een afspraak met een nieuwe LA heb.

Lastig, want het slijm moet er wel uit, maar je wilt ook weer niet een te heftige reactie en de hele dag erna hoesten.
Sterkte en succes met uitvinden wat voor jou goed gaat.

Dankje

Login of registreer om te reageren
09-09-2020 om 18:45 uur

Met die apparaatjes ben ik gelukkig onbekend. Daarover heb ik geen tip voor je.

Maar naast huffen zijn er nog andere sputumretentietechnieken. Geen idee of een andere techniek je misschien beter helpt. En misschien ken je ze al? Anders kan een (long)fysio het je leren.

Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren
09-09-2020 om 20:11 uur

@AnnikaA had jij nou jezelf leren huffen of wel via de fysio of revalidatie? In het eerste geval zou ik je echt aanraden om toch naar de fysio te gaan. Wat Suus al zegt, er zijn meer technieken en de fysio kan ook comprimeren

Login of registreer om te reageren
14-09-2020 om 19:37 uur

Ik denk niet dat een apparaatje zonder goede instructies zin heeft of gaat helpen. Fysiotherapie mag ook weer gewoon, bij de risicogroep eventueel met mondkapje.

Login of registreer om te reageren
14-09-2020 om 21:55 uur

Het goed aanleren van ademoefeningen en/of sputumretentietechnieken lijkt mij belangrijk, anders schiet het makkelijk zijn doel voorbij.
Een logopedist, zanginstructeur, cesar- of mensendieck therapeut kan je ook veel (adem)oefeningen en -technieken aanleren. Misschien kun je daar eerder terecht dan bij de fysio.

Voor een apparaatje kun je misschien de longarts of longverpleegkundige om advies vragen?

Login of registreer om te reageren