Astma en allergieën

08-09-2020 om 15:23 uur

Hallo,

Hierbij alvast heel erg bedankt voor de tijd om dit bericht te lezen.

Op 1,5 jarige leeftijd kreeg ik astma en een ernstige vorm van eczeem. Op de leeftijd van ongeveer 10 jaar ontwikkelde ik ook kyfoce.

Eczeem werd vanaf de leeftijd van ongeveer 8 jaar minder en astma bleef stabiel. Tot twee jaar geleden heb ik voor astma Serevent 50, Ventolin 100 en de Pulmicort 400 gebruikt. Voor eczeem Bethametason en Locoid vetcreme.

In 2016 kreeg ik ineens erge huiduitslag, alleen in het gezicht. De huisarts gaf aan Rosacea klachten. Ik kreeg daarbij Metronidazol creme. De klachten leken door voeding te komen. Vooral na het eten van chocola, ontbijtkoek, tomaat, vanille vla, bouillon. Daarbij kreeg ik onderhuidse bulten in het gezicht. Deze jeuken niet maar zijn erg pijnlijk. Na het stoppen van deze voeding gingen de bulten en de uitslag vrijwel weg. De klachten kwamen wel sneller terug bij het wel eten van weer soort gelijke voeding en ook bij meer voeding, ananas, kaas, croissants, pepernoten, studenten noten mix en veel meer. Daarnaast kreeg ik darmklachten, diarree of juist obstipatie, opgeblazen gevoel, krampen, winderigheid (wat ik echt vreselijk vond) en zo nu en dan misselijk. De verdenking ging naar gluten intolerantie.

De allergoloog heeft een priktest gedaan waar meerdere allergieën uitkwamen zoals voor peulvruchten, ananas, perzik, lupine, kersen. Tomaten en cacao negatief maar als ik dat eet heb ik het gevoel dat ik het zo benauwd krijg dat ik stik en ik krijg uitslag.

De MDL arts heeft onderzoek gedaan naar coeliakie. Dat was negatief en heb ik niet. Hij wist zich er verder geen raad mee.

De huid reacties nemen in die mate toe dat als ik nu twee dropjes eet de eerste bult al als een paddenstoel uit de huid schiet, ook krijg ik het benauwder.

Horen dit soort klachten bij astma en eczeem? Vooral de onderhuidse pijnlijke rode bulten lijken een raadsel. Ik voel mezelf inmiddels een beetje radeloos, de allergoloog en MDL arts lijken niet te weten wat het is en doen verder ook niets meer.

Is het verstandig om te vragen om naar een longarts te mogen of naar een dermatoloog? Ik voel mezelf inmiddels wat teveel en durf niet veel meer aan te geven, ik wil ook niet zeuren maar ja van de klachten wordt ik soms best een beetje bang.

Ik las op het forum dat darmklachten ook vaker voorkomt bij astma patiënten.

Ik zie erg op tegen een longfunctie onderzoek omdat ik vanwege Kyfoce niet goed kan uitblazen, is een provocatie test via een longfunctie test dan wel mogelijk.

De astma medicijnen welke ik nu gebruik zijn serevent, fluticason, salbutamol. Deze ervaar ik als fijn. Ook al kan ik niet goed lang lucht uitblazen, ik merk wel dat de luchtwegen wijder en veel fijner voelen bij de Serevent inname.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
14-09-2020 om 08:45 uur

Hallo BlauwBesje,

De klachten die je krijgt na het eten van bepaalde voedingsproducten kan soms samengaan met astma en eczeem. Maar dit hoeft niet. Ik begrijp dat je voor een aantal producten allergisch bent en mogelijk kruisreacties hebt. Ik lees niet of je via de allergoloog, huisarts, MDL een verwijzing kreeg naar een diëtiste die deskundig is op het gebied van voedselallergie/voedselintolerantie. Je zou dit kunnen vragen. Op allergieplatvorm vind je meer informatie over voedselallergie en diëtisten: https://www.voedselallergie.nl/wat-is-voedselallergie.html
https://www.allergieplatform.nl/ik-zoek/allergie-dietist/
Wij kunnen niet beoordelen of een bezoek aan de dermatoloog en/of longarts meerwaarde heeft. Overleg dit met je behandeld arts.
Een histamineprovocatietest is geen longfunctietest. De histamineprovocatietest bepaalt de mate van gevoeligheid voor prikkels. Je kunt gerust tegen de arts zeggen dat je soms zorgen hebt over je klachten en er bang van wordt.
Mooi te horen dat je echt meer lucht krijgt door de astmamedicijnen. Veel sterkte met alles!

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren