Fluticason invloed op calprotectine?

06-09-2020 om 17:49 uur

Goedendag,

Ik heb een vraag:
Ik gebruiken al twee jaar twee maal daags Fluticason 250mg dosis inhalator voor mijn astma. Nu heb ik sinds een half jaar last van maag/darm klachten, eerst werd gedacht aan pds, maar afgelopen week bleek dat mijn calprotectine waarde verhoogd was (ontstekingseiwit in de darmen). Deze was 112 terwijl de bovengrens 50 is. Nu wordt er mogelijk gedacht aan een chronische ontsteking of iets dergelijks en ben ik doorgestuurd naar de MDL-arts. Echter las ik op internet dat deze waarde ook verhoogd kan zijn door het gebruik van ontstekingsremmende medicijnen. Nu is de vraag; is er voor zo ver bekend dat Fluticason invloed kan hebben op de calprotectine waarde?

Mvg

Login of registreer om te reageren
07-09-2020 om 05:24 uur

Wellicht kan je deze vraag beter stellen bij “vraag het de deskundige”
Ik heb PDS en uit petscan kwam een beeld wat op ontstekingen in de darmen vertoonde en mijn calprotectine was zeer licht verhoogd. Want de 50 is de richtlijn volgens lab maar ze maken zich pas “druk” als de waarde veel en veel hoger is.
Zelf gebruik ik foster 200/6 en budesonide vernevelingen, dus geen fluticason en de mdl-arts heeft ook niks gezegd over invloed van pufjes op calprotectine. Dus kan je helaas niet helpen.
Daarbij geeft calprotectine een ontsteking aan en lijkt mij eerder dat de waarde lager zou zijn door alle ontstekingremmende medicatie, maar ik heb me er helemaal niet in verdiept verder.

Hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt en minder klachten! Sterkte

Login of registreer om te reageren