Beta blokkers

03-09-2020 om 15:02 uur

Graag jullie advies over het volgende.
Ik heb sinds kort weer last van een hoge hartslag. Mijn astma is al sinds 1.5 jaar instabiel. Ik gebruik op het moment Foster 200/6 3dd2, Atrovent 4dd2, Spiriva 1dd2 en zn Salbutamol. Ik heb afgelopen maandag een 24 uur ecg gehad. Daaruit bleek dat mijn hartslag ruim boven de 100 is, en soms de 170 aantikt. De huisarts wil nu een bètablokker voorschrijven, maar ik meen wel eens gehoord te hebben dat die gecontraïndiceerd zijn bij astma. Zelf lijkt het me beter om met de Foster te stoppen, omdat die als bijwerking hoge hartslag heeft. Dit vind ik ook wel weer erg spannend. Zeker omdat mijn astma instabiel is. De beclometason (uit de Foster) zou ik dan los kunnen gebruiken. Maar de luchtwegverwijder blijft natuurlijk een dingetje. Een alternatief daarvoor zou zijn vernevelen. En zo dus op een hogere dosering Atrovent uitkomen. Wat zouden jullie doen? De bètablokker en daarbij de evt ci? Of starten met vernevelen?

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 16:21 uur

Hmm. Dat is lastig ja, telkens zo'n hoge hartslag.

Je keuze hangt, zoals ik het zie, af van waarmee je zou gaan vernevelen. De toedingsvorm van de luchtwegverwijder maakt vermoedelijk weinig verschil als het om de genoemde bijwerkingen gaat.
Als je twijfels hebt over de bètablokker zou ik de longarts raadplegen. Hij is ook degene die vernevelen voorschrijft, als dat nodig is. Overigens wordt vernevelen zelden nog voorgeschreven. Er komt ook veel bij kijken.

Je kunt ook de apotheker vragen om advies.

Succes met je zoektocht naar de juist medicijnen.

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 16:27 uur

Ik zou dan de beclometason los willen gaan gebruiken. En de Formoterol stoppen. Want daar komt de bijwerking vandaag. Ik zou dan met de Atrovent gaan vernevelen. Die heeft die bijwerking niet. Vernevelen heeft ook echt mijn voorkeur niet, want het is natuurlijk niet echt gebruiks vriendelijk. Ik heb de longarts al benaderd. Maar dacht misschien zijn er hier ervaringsdeskundige. 🥰

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 19:30 uur

Was op het ecg te zien wanneer u foster innam? Zag u dan dat uw hartslag omhoog ging?

Bètablokkers kunnen effect hebben op het astma, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Zou ik eerst met uw arts overleggen of het misschien mogelijk is om dit uit te proberen of dat dat in uw geval teveel risico met zich meebrengt.

Denkt u dat vernevelen beter werkt dan inhaleren met voorzetkamer? Anders heeft het denk ik weinig zin om alleen de toedieningsvorm aan te passen. U zou dan beter met uw arts kunnen overleggen over een langwerkende luchtwegverwijder die minder effect heeft op de hartslag.

Salbutamol kan ook effect hebben op de hartslag net als formoterol. Er zijn wel andere langwerkende luchtwegverwijders net als spiriva die dat minder hebben. Uw arts en apotheker hebben het beste zicht op wat zou kunnen.

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 20:10 uur

De hartslag was over de dag genomen erg hoog. Dus niet speciaal na inname van de foster. Dat klopt ook wel, want Formoterol werkt ook lang. Ik gebruik al langwerkende luchtwegverwijders spiriva en atrovent (die allebei langwerken) Salbutamol neem ik zelden, alleen bij nood. De reden voor het vernevelen zou zijn dat de dosering veel hoger is dan met een aerosol.

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 20:22 uur

Ik ben geen arts of apotheker. Maar voor zover ik weet is tachycardie een andere naam voor hartkloppingen. Dat zie ik ook staan bij de mogelijke bijwerkingen van Atrovent (ipratropium).
Ik zou een en ander dus goed navragen bij de arts of apotheker.

Succes!

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 20:24 uur

Nee tachycardie is een te hoge hartslag. Want van hartkloppingen heb ik geen last. Maar ik ga idd maandag met de longarts overleggen

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 21:04 uur

O, oké, dank.
Ik zag tachycardie bij veel van die middelen staan die je noemt. Ook bij Atrovent. Daarom noemde ik het.

Bespreken lijkt me inderdaad verstandig. Je eigen longarts kent je en jij weet wat je wel of niet verdragen kunt aan eventuele bijwerkingen.

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 11:56 uur

Niet iedere bblokker heeft een nadelig effect op de longen, er zijn ook bblokkers met gereguleerde afgifte.
En het is ook echt per persoon verschillend. Ik denk dat ik eerst uit zou sluiten dat de hogere hartslag bij jou past en niet of het een ongewenste bijwerking is van een medicijn. Anders dweil je met de kraan open.

Login of registreer om te reageren