bacterie Pseudomonas

05-08-2020 om 14:58 uur

Nog even een vraag voor longarts Peter van Tilburg,

Hartelijk dank voor uw vorige antwoord.
Zoals gezegd woon ik in het buitenland en duurt de afspraak met de longarts nog even, en wil ik graag goed voorbereid zijn.

Uit de sputumtest kwam Pseudomonas aer.
CT-scan: bronchiectasieën

Dus op dit moment niet de kuur met de 3 antibiotica tegen mycobacteria, maar 3 weken Ciproflox voorgeschreven gekregen (via huisarts, overleg met algemene longarts).
* Is dit ook in Nederland gebruikelijk? Is dit genoeg?
Op een Britse pulmonology website las is dat in de UK maar liefst 3 maanden Cipro en daarna 3 maanden AB (tobramycin) via een vernevelaar wordt voorgeschreven.

* Als ik 3 weken Cirpoflox neem en daarna komt de Pseud. aer. weer terug of opnieuw, kan ik dan weer Cipro nemen of helpt dat dan niet meer en moet er dan overgegaan worden naar een sterkere AB?

* Bedoelt u met testen naar de afweer, het testen van immunoglobines (iGg, IGa) of zou u nog andere testen laten doen?

Vriendelijk dank.
Annika

Vorige topic:
https://longforum.nl/discussion/12946480/mycobacterie#latest

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-08-2020 om 16:05 uur

Beste Annika

De keuze voor dit antibioticum is goed verdedigbaar in een poging de bacterie te elimineren, dit lukt niet altijd echter.
Het is een mooi middel in tablet vorm en als er een indicatie is om de bacterie te behandelen is er een aantal andere alternatieven naderhand voorradig zoals de inhalatie van medicijnen die ook zonder vernevelaar kunnen trouwens.

Als de bacterie terug komt is het zinvol te beoordelen of en hoe je hem wil aanpakken

Met het testen bedoel ik inderdaad kijken naar of er een verklaring kan worden gevonden voor het feit dat je bronchiëctasieën hebt. Hiervoor zijn allerlei richtlijnen, wij werken vaak volgens die van de Nederlandse longartsen NVALT.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 12:57 uur

"Als de bacterie terug komt is het zinvol te beoordelen of en hoe je hem wil aanpakken

Waarom zou je 'm niet behandelen? Omdat hij moeilijk weg te krijgen is?
Maar je moet toch iets doen om te zorgen dat de bacterie niet vermeerdert en meer schade aanricht aan de longen?

Login of registreer om te reageren