nog steeds geen diagnose

30-07-2020 om 20:02 uur

Hallo ,
Sinds ik mij hier heb voorgesteld heb ik heel wat onderzoeken gehad (vind ik), maar helaas is nog steeds niets duidelijk.

Ongeveer 2 a 3 jaar geleden begonnen de momenten van benauwheid. Het eerste jaar eigenlijk alleen in de lente/ begin zomer en begin winter. In het tweede jaar is dat wat erger geworden en ben ik naar de huisarts gegaan. Daar heb ik een longunctie gedaan, die was helemaal prima. Vervolgens doorgestuurd naar een logopodist, voor mogelijk hyperventilatie, volgens deze arts was het geen hyperventilatie, maar kon hij wel helpen. Ongeveer 20 weken daar contact mee gehad en hapnotherapie gehad. Daarnee mee gestopt, voor mij gevoel hielp dit namelijk niet en het was voor mij lastiger om iedere keer weer een afspraak te maken dan de benauwdheid. Uiteindelijk na dik een half jaar toch weer naar de huisarts gegaan. Dit keer een blauw pufje gekregen en doorverwijzing voor long arts en een histamine provocatie test.
Het pufje haalde een beetje het randje er af als ik het benauwd had maar voor mijn gevoel niet meer dan dat.

Vervolgens ging mijn longinhoud bij de provocatie test pas bij de 1 na laatste naar beneden. Na het pufje nemen en weer blazen om te kijken of alles goed was had ik het juist benauwd. Longarts zag ook verder niets op de rontgen vertelde hij mij. Medisch gezien dus geen astma, maar als ik wou proberen kon ik wel medicijnen krijgen. De longarts raadde aan hartfilmpje te laten maken.
Dus rondelopen bij de cardioloog: hartfilmpje bij de HA, was prima. Hartfilmpje bij ZH prima, fietstest was wel iets zichtbaar, maar niet duidelijke wat, dus verder. Hart Echo, was helemaal prima. Zou nog ekg krijgen (?) maar door Corona is deze afgezegd. Wel een belafspraak met cardioloog.
Doordat mijn tweelingzus een hartafwijking heeft waardoor haar oarta als een ring om d'r luchtpijp heen liep wou deze cardioloog dit nogmaals bij mij checken met een Ct scan met contrastvloeistof. Dit was ook prima, blijkt alleen dat mijn slokdarm langs mijn luchtpijp ligt, maar geen reden voor benauwdheid.

Dus nog steeds geen reden voor benauwdheid.
Kwam als bloeddonor van Sanquin er achter dat mijn firritine waarde zeer laag was, maar mijn HB altijd aan de hoge kant zit. Dit bij de HA aangegeven en ijzer tabletten gekregen en doorgestuurd naar KNO arts om te kijken of daar een reden te vinden was. Natuurlijk was dit ook prima en na 6 weken ijzer te slikken is mijn firritine 46 en mijn HB 9,6, maar de benauwdheid lijkt de laatste maand alleen maar toe te nemen.

Is het dan toch een soort van hyper ventilatie of toch astma?
Heeft iemand nog tips om hier achter te komen?
Bedankt voor het mee denken alvast in ieder geval.

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 18:43 uur

Hallo WIK2001,

Bedankt voor je reactie. Tijdens mijn benauwdheid heb ik nooit tintelingen in mijn gezicht handen en voeten.
Soms is mijn ademhaling wel duidelijk hoorbaar, maar dit is vooral tijdens sporten of een trap op lopen. Soms lijkt dit lichtelijk richting een beetje een piepend geluid. Hartkloppingen, soms voelt dat wel een beetje zo, maar geen idee of dat echt zo is. Hartfilmpjes waren allemaal prima en dat gevoel is er nooit als ik het benauwd heb.

Ik heb de salbutamol ook in poedervorm. Nogmaals bedankt voor je bericht, toch maar door blijven gaan met zeuren bij de HA.....

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 18:52 uur

Dit zou zo mijn verhaal kunnen zijn, heb er een topic over. Bewegen bij hyperventilatie, toevallig vandaag nog in gepost over dat alles goed is qua testen en scan en dat ik moest stoppen met mijn puffer en dat ik nu weer benauwd word en mijn longarts zegt dat het waarschijnlijk paniek is.

Maar tintelingen heb ik ook nooit , merk wel dat als ik afleiding heb het beter gaat. Overweeg nu om maandag de fysio te bellen om te kijken of zij ook iets met ademhalingsproblemen doen.

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 10:52 uur

Ik weet niet voor wie dit antwoord was, maar ik zoek inderdaad iemand die hier ervaring mee heeft, maar omdat ik over 2 maanden weer een telefonisch consult heb met de longarts om te kijken hoe het zonder medicatie gaat wil ik afwachten.

Ik heb me afgelopen week een paar dagen redelijk goed gevoeld en vandaag is het weer mis, wat volgens de longarts dan paniek is terwijl ik niet zou weten van wat.
Eigenlijk raar dat een arts dat door de telefoon zegt en daar de luchtwegverwijder als een placebo werkt en vervolgens ophangt met het verhaal maak je niet druk alle onderzoeken waren goed.

Login of registreer om te reageren