Hoi, ik ben Stella met PND

24-07-2020 om 06:08 uur

Sinds een rare uitbraak van verkoudheid of allergie eind november 2019 heb ik nu al 8 maanden lang luchtweg problemen die ik niet eerder zo heftig en langdurig heb gehad. En tinnitus kreeg ik er gratis bij. Terwijl ik aan het knokken ben om aan de tinnitus te wennen kreeg ik ineens, na maanden te hebben dicht gezeten qua oren en neus (al zagen ze weinig tot geen vocht in de oren), postnasale drip. De KNO arts zei dat er ongebruikelijk veel slijm in de neuskeelholte zit en dat naast neusspray alleen een operatie het kan verhelpen. De neusspray doet niet veel. Nu loop ik nachten op vanwege wat er langzaam vanuit de neus de keel indruipt, en vast blijft zitten in mijn keel ter hoogte van het strottenhoofd. Ik raak uitgeput. Depressief. Houd dit een keer op? Ik ben getest op corona: heb het niet. Maar misschien gehad? Heb me wel wezenloos gekucht de eerste 4 maanden. Het slijm is wit, belletjes en dik. Alles al geprobeerd van kruiden (gember etc) tot aan medicijnen en alles er tussenin. Het nare gevoel dat het slijm een keer niet wijkt en alles dicht komt te zien, net als bij astma patiënten. Ik ben zo moe van het zoeken naar verlichting en lucht en slaap.

Login of registreer om te reageren
24-07-2020 om 09:28 uur

Hoi Stella, eerst even een vraag, slik jij ook andere medicijnen? En heb je al eens gespoeld met zout water (al dan niet met een drupje babyshampoo erin)? Ik bedoel, 1 theelepel keukenzout op een glas gekookt water, even laten afkoelen tot lauw,. Maak van je handen een kommetje, laat iemand het zoute water erin gieten en opsnuiven, echt diep snuiven, zodat je het je keel in voelt lopen. Je gaat proesten en soms niesen, maar dat is goed!! En dat liefst meerdere malen per dag (minimaal 3) En dan eens kijken of er dan taaier of geler slijm meekomt.

Login of registreer om te reageren
24-07-2020 om 11:03 uur

Hoi Stella, ik heb ook tinnitus, dankzij de astma. Het is goed mogelijk dat het mechanisch is omdat je nek en schouders vast gaan zitten. Er zijn goede therapeuten die je hierbij misschien kunnen helpen als ze in het ziekenhuis niks kunnen doen tenminste.

Als die operatie kan helpen zou ik zoveel mogelijk informatie inwinnen en het zeker overwegen, daar heb ik verder geen verstand van.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
25-07-2020 om 13:26 uur
Reactie op Thirza

Hoi Stella, eerst even een vraag, slik jij ook andere medicijnen? En heb je al eens gespoeld met zout water (al dan niet met een drupje babyshampoo erin)? Ik bedoel, 1 theelepel keukenzout op een glas gekookt water, even laten afkoelen tot lauw,. Maak van je handen een kommetje, laat iemand het zoute water erin gieten en opsnuiven, echt diep snuiven, zodat je het je keel in voelt lopen. Je gaat proesten en soms niesen, maar dat is goed!! En dat liefst meerdere malen per dag (minimaal 3) En dan eens kijken of er dan taaier of geler slijm meekomt.

Hi Thirza, dank je wel voor het meedenken. Ik slik al jaren af en aan Telfast a.k.a. fexofenadine tegen hooikoorts, dus in de zomerperiode. Of als ik ineens spontaan jeuk in mijn gehemelte krijg. Ja, ik heb gespoeld met een zoutoplossing, met én zonder menthol, speciaal via een KNO webshop gekocht en speciaal voor nasaal gebruik. Dat deed ik dan in een plastic beslagfles van 2 euro, veel goedkoper dan de Rhinohorn van 13 euro, en daarmee spuit ik het in de neus terwijl ik mijn hoofd schuin houd, maar wat ik een hele nare sensatie vind is, dat het tijdelijk mijn gehoor verminderd, want het doet iets met mijn buis van Eustachius, die gaat dan ook niet meer open. Dat geeft me een claustrofobisch gevoel, heel naar word ik daar van. Ben daarmee gestopt en doe nu alleen recht in mijn neus inderdaad en laat het weglopen door mijn keel. Ik vind het een stressvolle bezigheid, want terwijl ik het doe voel ik me ongeduldig over het resultaat, word er heel gespannen van. Ik heb respect voor mensen met astma, zoals mijn moeder had. Ik hoop dat deze rare klacht, nog nooit in mijn leven gehad, ben al 58, zich niet verder ontwikkeld tot astma. Ik zie ook erg op tegen hier bovenop een verkoudheid ofzo te krijgen, zodat je én én dichte neus, én een dichtslibbende keel hebt.

Dat van die babyshampoo...nooit van gehoord dat je dat moedwillig kan inhaleren! En wat doet dat dan voor je slijmvlies?

En nu zegt mijn KNO arts dat het een allergische reaktie lijkt. Wat mij dan bevreemd is, dat ik geen jeuk heb in neus of ogen, geen niesbuien, geen loopneus maar juist en droge neus. Ik vind het zo vreemd dat een evt allergieën die via mijn neus binnenkomt, in mijn gehemelte ellende veroorzaakt en niet al bij mijn neusgaten. Of komt dit vaker voor?
Naast het spoelen mijd ik zoveel mogelijk voedsel wat slijm kan bevorderen. Sterker nog: ik durf amper iets te eten! Ben in 1 week tijd 3kg afgevallen. Ik ben erg bezig met het zsn willen genezen, loop al 8mnd thuis, zo'n impact heeft het op. Daarom heb ik respect voor mensen die het heel erg op de longen hebben, dat lijkt me verschrikkelijk.

Dank je wel, Thirza

Login of registreer om te reageren
25-07-2020 om 13:32 uur
Reactie op mark29

Hoi Stella, ik heb ook tinnitus, dankzij de astma. Het is goed mogelijk dat het mechanisch is omdat je nek en schouders vast gaan zitten. Er zijn goede therapeuten die je hierbij misschien kunnen helpen als ze in het ziekenhuis niks kunnen doen tenminste.

Als die operatie kan helpen zou ik zoveel mogelijk informatie inwinnen en het zeker overwegen, daar heb ik verder geen verstand van.

Sterkte.

Hoi Mark29,

Ook jij bedankt voor het willen helpen. Ja heb ik gedaan, maar ik durf het niet aan. Als het misgaat (wat natuurlijk altijd kan bij een operatie) En branden teveel weefsel weg, dan heb je echt een probleem. Er zijn mensen die hun leven niet meer aankonden. Ik denk dat ik dat ook gevoelig voor ben, gezien mijn reaktie op de tinnitus en het keelslijm.

Hoe gaat het met jou en je tinnitus? Gevolg van astma schrijf je; hope gaat het my je?

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 09:10 uur

Hoi Stella, ja klinkt heel vervelend. Het enige wat ik kan bedenken is misschien een keer naar de bergen (schone lucht) gaan , daar een paar maanden verblijven zou je heel goed kunnen doen. Dat is bij astmapatiënten wel zo tenminste of het voor postnasale drip ook wat doet dat durf ik echt niet te zeggen maar als je echt hopeloos bent dan zou dit een optie kunnen zijn.

Ja het is mogelijk dat een operatie mis gaat maar hoe vaak is dat ? Is die angst terecht ?
Misschien dat je er nog niet aan toe bent, dat je eerst meer informatie nodig hebt, dat kan ik me best voorstellen.

Met mij gaat het qua astma slecht zoals altijd. De nachten zijn een ramp met ademen waardoor ik overdag heel moe ben. De lucht in Nederland is gewoon verschrikkelijk vies. Ik ben bezig om naar noord-oost Groningen te verhuizen omdat de lucht daar wat minder vies is.

De tinnitus gaat wel, ik kan er wel mee leven maar ik loop wel bij een manueeltherapeut , deze maakt alles goed los i.c.m oefeningen voor de nek/schouders. Toch lijkt het erg lastig omdat ik s`nachts zoveel problemen heb waardoor s`ochtends als ik wakker word alles vast zit. Ik kan niet op een normaal kussen slapen namelijk, ben allergisch voor stof / katoen / alles.

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 11:44 uur

Ik heb bewondering voor je veerkracht! Ja er gebeurt teveel op de vierkante meters die NL telt, wat de lucht niet ten goede komt.

Beste Mark, houd je taai, en ik hoop dat de verhouding je verlichting zal brengen. Mijn moeder was CARA patiënte en ik vond het altijd vreselijk als ze benauwd was. Vooral omdat je niets kon doen.

Login of registreer om te reageren
28-07-2020 om 13:10 uur

Dankjewel, jij ook heel veel succes en hopelijk vind je een oplossing.

Login of registreer om te reageren