Na zo lange tijd pas bijwerkingen?

15-07-2020 om 12:08 uur

Gedurende zo'n 12 jaar slik ik Carvedilol 12.5 mg vanwege hypertensie. Ondanks mijn allergisch astma had ik er geen nadelige gevolgen van verder. Mijn longziekte is gedurende deze jaren veranderd naar Sarcoidose (nu stabiel/slapend) en meer overlappend naar COPD. Dit voorjaar heb ik (vermoedelijk) het COVID-19 virus opgelopen, flink ziek geweest. Omdat ik erg misselijk was, heb ik geen enkele tablet geslikt in die dagen.
Nadat ik hersteld was heb ik de Carvedilol weer opgestart, maar toen merkte ik dat ik na enkele uren een benauwd gevoel kreeg. Ik weet dat toen nog aan de naweëen van het COVID virus. Maar na nog een week pauze, heb ik het weer geprobeerd en wederom datzelfde strakke band gevoel, kortademigheid. Ook een halve dosering (6.25 mg) zorgde er niet voor dat ik het niet benauwd kreeg. Ventolin had trouwens ook weinig effect. De apotheker had er geen duidelijk antwoord op, ik moest het maar aan mijn longarts vragen, maar ik heb pas in november een afspraak.

Vraag: Is het mogelijk dat je na zo lange tijd overgevoelig kunt worden voor een medicijn? En zou dat dan kunnen zijn vanwege dat veranderde longbeeld?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-07-2020 om 10:59 uur

dag Thirza
Covid-19 kan langdurige schade geven aan longen maar ook aan het hart. gelukkig heeft niet iedeeen dat maar het kan wel. als je al tevoren astma en sarcoidose had en covid-19 daar overheen, denk ik dat er eerder dan november naar je gekeken moet worden of er inderdaad schade van Covid-19 herkenbaar is boven op de situatie die je al had. dan kan ook gekeken worden waarom de betablokker nu anders uitpakt dan voorheen. bij astma kan een betablokker verkeerd uitpakken niet door allergie maar door werking op de luchtwegspiertjes met vernauwing van de luchtwegen (betablokkers hebben hierin een tegengestelde werking vegeleken met luchtwegverwijders als salbutamol)

Login of registreer om te reageren
17-07-2020 om 13:03 uur

Ik wil dr. Willems hartelijk danken voor zijn antwoord!

Login of registreer om te reageren