Overgevoelig astma medicatie

09-07-2020 om 14:55 uur

Goedemiddag...sinds 2 jaar heb ik astma. Heb nu luchtwegverwijderaar en ontstekingsremmer. Heb verschillende inhalatie medicijnen gehad ...blijf last houden van heftig hoesten en heesheid...enz. Zo erg dat ik er een blaasverzakking aan heb overgehouden . Zelf denk ik dat ik overgevoelig ben voor hulpstoffen...conserveermiddelen wat in de vernevel inhalatie zit. Bestaat er medicatie die geen heesheid..hoesten als bijwerking hebben?
Vriendelijke groeten Jacqueline

Login of registreer om te reageren
10-07-2020 om 07:43 uur

Beste Jacqueline,

Hartelijk dank voor je bericht. Wat vervelend dat je deze klachten ervaart.
Alle medicijnen hebben bijwerkingen. Soms is het een kwestie van uitproberen welke het best bij je past.
Je zou eens kunnen kijken op www.apotheek.nl, hier lees je alles over het medicijn en dus ook over de bijwerkingen. Ook kun je dit bespreken met je behandelend arts en samen kijken welk medicijn het best is voor jou. Een voorzetkamer kan helpen om de bijwerkingen van bijvoorbeeld heesheid te verminderen. De zwaardere deeltjes van het medicijn blijven namelijk in de voorzetkamer achter en niet in de mond, dit verminderd de kans op heesheid.
Heesheid kan daarnaast ook ontstaan na veel hoesten, griep, keelontsteking, hard praten of verkeerd stemgebruik (hard schreeuwen of fluisteren); ook door een chronische prikkeling van de keel door rook of alcohol. Hoesten is ook vaak een symptoom van astma en hoeft dus geen bijwerking te zijn van de medicatie.

Er zijn eventueel nog wat andere tips die je kunt uitproberen om de klachten te verminderen:
o Altijd zowel vóór als na het inhaleren de keel vochtig maken.
o De mond spoelen of gorgelen met (zout)water of bijvoorbeeld Yakult of actimel, nadat het medicijn is ingenomen.
o Medicijnen vóór het eten innemen.
o Neuriën
o Voor en na het inhaleren een eetlepel vanillevla nemen.

Hopelijk heb je iets aan de tips en heb je snel een medicijn waarbij je minder bijwerkingen hebt.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
10-07-2020 om 08:20 uur

Dank voor de reactie..
Voorzetkamer gebruik ik.
Wist niet dat je voor het inhaleren de keel vochtig moet maken. Ga dat zeker doen. Ook de vanille vla is nieuw voor me...dank voor de tips!
Vriendelijke groeten Jacqueline

Login of registreer om te reageren
10-07-2020 om 09:12 uur

Mijn ervaring is dat je beter wat zuurs kan nemen zoals yoghurt dan zoete vla

Login of registreer om te reageren