Hoesten

08-07-2020 om 09:36 uur

Hallo
Ik heb copd sinds een jaar. Tenminste, toen is het vastgesteld. Ben toen 1x bij de praktijkondersteuner geweest. Toen werd het vastgesteld. Was toen fase 1. Afgelopen maand ben ik voor de 2e keer pas geweest. (Corona kwam ertussen). Het lukte niet zo goed met de spirometrie dus ik ben nu doorgestuurd naar een longarts. Dat duurt nog tot 27 augustus maar ondertussen begin ik me steeds meer ongerust te maken. Ik ben bang nu dat ik longkanker heb. Ben afgelopen maandag bij de huisarts geweest. Ik hoest namelijk altijd ( schijnt bij copd te horen) maar het is nu zo vreselijk al 3 weken. Soms stik ik bijna, zo lijkt het. Ik hoest wel wat slijm op. Dat is gewoon licht van kleur. Ik heb gelezen dat de symptomen bij longkanker vaak hetzelfde zijn als bij copd. Ik val niet af en heb wel eetlust nog maar wel minder als normaal. Mijn vraag is nu klopt het dat bij longkanker vaak dezelfde symptomen horen als bij copd en kan er na 1x een spirometrie goed vastgesteld worden dat het copd is en niet iets anders? ( ik heb trouwens geen corona want ik ben vrijdag getest)

Mvg,
Astrid.

Login of registreer om te reageren
08-07-2020 om 10:22 uur

Hoi Astrid, Een obstructie is te zien op een spirometrie. Meestal is dat dan vastzittend slijm. Maar als dit samengaat met een forse daling van een waarde, zoals je VC, wordt er verder onderzoek verricht. Meestal wordt er dan een thoraxfoto genomen en op basis daarvan verder onderzoek zoals een CRscan e.d. Ben je bekend met hooikoorts/allergie? Daar zou het hoesten ook nog van kunnen komen. Wat is je leeftijd en heb je gerookt?

Login of registreer om te reageren
08-07-2020 om 15:12 uur
Reactie op Thirza

Hoi Astrid, Een obstructie is te zien op een spirometrie. Meestal is dat dan vastzittend slijm. Maar als dit samengaat met een forse daling van een waarde, zoals je VC, wordt er verder onderzoek verricht. Meestal wordt er dan een thoraxfoto genomen en op basis daarvan verder onderzoek zoals een CRscan e.d. Ben je bekend met hooikoorts/allergie? Daar zou het hoesten ook nog van kunnen komen. Wat is je leeftijd en heb je gerookt?

Ik ben 61. Voor zover ik weet heb ik geen allergie. Heb helaas 45 jaar gerookt. Ben in oktober 2019 gestopt.
Wat is een waarde zoals VC?

Login of registreer om te reageren
08-07-2020 om 15:13 uur
Reactie op Thirza

Hoi Astrid, Een obstructie is te zien op een spirometrie. Meestal is dat dan vastzittend slijm. Maar als dit samengaat met een forse daling van een waarde, zoals je VC, wordt er verder onderzoek verricht. Meestal wordt er dan een thoraxfoto genomen en op basis daarvan verder onderzoek zoals een CRscan e.d. Ben je bekend met hooikoorts/allergie? Daar zou het hoesten ook nog van kunnen komen. Wat is je leeftijd en heb je gerookt?

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 10:14 uur

Hallo Astrid, ik heb ook copd fase 4, dat hoesten ook zo lang kan zeker bij copd horen hoor, ik zelf heb ook heel veel gehoest, vooral na het stoppen met roken nog heel lang.
Het is heel goed dat je nu naar een longarts wordt doorgestuurd, gewoon om alles eens goed te beoordelen.
Ik denk zelf (is mijn inschatting dus geen waarheid)dat je niet direct bang hoeft te zijn voor longkanker, ik neem toch aan wanneer je huisarts hier aan zou denken dat hij een spoed afspr maakt bij een longarts, want dan is haast geboden.
Je moet nu tot eind aug wachten dat geeft een beetje aan dat het geen enorme haast heeft.
Mocht je er te nerveus van worden, gewoon je huisarts bellen en eerlijk uitleggen wat je angst is, ze kunnen veel uitleggen en een stuk angst wegnemen.
Heb je wel een thorax foto gehad of ooit ct scan van longen? Anders daar eens naar vragen, een thorax foto kan de huisarts al vast nu regelen voor je, dan hoef je niet tot eind aug te wachten daarop.
Nogmaals het is allemaal afwachten, niemand kan iets zeker weten, maar je angsten vertellen kan al veel helpen.
Het is gewoon ellendig al genoeg, angst maakt ook benauwder en zelfs door angst kun je meer hoesten.
Sterkte en houd de moed erin! 😘

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 12:34 uur
Reactie op Astrid36

Ik ben 61. Voor zover ik weet heb ik geen allergie. Heb helaas 45 jaar gerookt. Ben in oktober 2019 gestopt.
Wat is een waarde zoals VC?

Dat is de vitale capaciteit. Die neemt af met het ouder worden. Maar als dat te snel afneemt, is dat natuurlijk niet goed. Maar een longarts kijkt altijd naar het geheel. Ook of er technisch goed geblazen is, er hoestprikkels waren tijdens het blazen.
Mensen die gestopt zijn met roken, gaan eerst meer hoesten. Je longen zijn bezig om zich te reinigen. Dus je zult wel geregeld vies donker slijm kunnen ophoesten. Ook kun je het juist benauwder krijgen. In sigaretten zitten nl luchtwegverwijders, mede daarom zijn ze zo verslavend. Mijn schoonvader was bijna een jaar gestopt, maar is uiteindelijk weer gaan roken omdat hij het dan minder benauwd had en zo lekker slijm op kon hoesten.

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 16:46 uur
Reactie op goudvisje

Hallo Astrid, ik heb ook copd fase 4, dat hoesten ook zo lang kan zeker bij copd horen hoor, ik zelf heb ook heel veel gehoest, vooral na het stoppen met roken nog heel lang.
Het is heel goed dat je nu naar een longarts wordt doorgestuurd, gewoon om alles eens goed te beoordelen.
Ik denk zelf (is mijn inschatting dus geen waarheid)dat je niet direct bang hoeft te zijn voor longkanker, ik neem toch aan wanneer je huisarts hier aan zou denken dat hij een spoed afspr maakt bij een longarts, want dan is haast geboden.
Je moet nu tot eind aug wachten dat geeft een beetje aan dat het geen enorme haast heeft.
Mocht je er te nerveus van worden, gewoon je huisarts bellen en eerlijk uitleggen wat je angst is, ze kunnen veel uitleggen en een stuk angst wegnemen.
Heb je wel een thorax foto gehad of ooit ct scan van longen? Anders daar eens naar vragen, een thorax foto kan de huisarts al vast nu regelen voor je, dan hoef je niet tot eind aug te wachten daarop.
Nogmaals het is allemaal afwachten, niemand kan iets zeker weten, maar je angsten vertellen kan al veel helpen.
Het is gewoon ellendig al genoeg, angst maakt ook benauwder en zelfs door angst kun je meer hoesten.
Sterkte en houd de moed erin! 😘

Ik heb anderhalf jaar geleden een röntgenfoto gehad en die was goed. Ik denk ook dat ik dan wel meteen doorgestuurd was. Maar af en toe ben je gewoon angstig over hoe alles zal gaan verlopen. Ik vind het wel geruststellend om te horen dat jij ook zo lang gehoest hebt. Dus heb ik wel hoop dat het ooit over gaat. Ik heb nu wel zo'n dertig keer per dag een hoestaanval heb. Ik heb vandaag om het uur salbutamol genomen. En nu gaat het beter. Is wel te veel denk ik maar zo veel hoesten is ook niet goed voor me. Angst is idd ook niet goed en stress ook niet. Dank je wel voor je reactie.
Doet me goed.

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 16:56 uur
Reactie op Thirza
Reactie op Astrid36

Ik ben 61. Voor zover ik weet heb ik geen allergie. Heb helaas 45 jaar gerookt. Ben in oktober 2019 gestopt.
Wat is een waarde zoals VC?

Dat is de vitale capaciteit. Die neemt af met het ouder worden. Maar als dat te snel afneemt, is dat natuurlijk niet goed. Maar een longarts kijkt altijd naar het geheel. Ook of er technisch goed geblazen is, er hoestprikkels waren tijdens het blazen.
Mensen die gestopt zijn met roken, gaan eerst meer hoesten. Je longen zijn bezig om zich te reinigen. Dus je zult wel geregeld vies donker slijm kunnen ophoesten. Ook kun je het juist benauwder krijgen. In sigaretten zitten nl luchtwegverwijders, mede daarom zijn ze zo verslavend. Mijn schoonvader was bijna een jaar gestopt, maar is uiteindelijk weer gaan roken omdat hij het dan minder benauwd had en zo lekker slijm op kon hoesten.

Ja ik ben idd benauwder nu ik niet meer rook. Ik heb nooit donker slijm ofzo. Ik wacht de longarts maar even af dan maar ik ga iig nooit meer roken.
Dank je wel voor je reactie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-07-2020 om 11:43 uur

dag Astrid
bij het consult van de logarst en daarna zal veel duidelijk worden. die zal zeker ook een foto laten maken maar als je nu niet lekker bent en meer hoest dan anders is het wel handig als de foto een dezer dagen gemaakt wordt via de hyuisarts in plaats van pas over 6 weken. het gaat niet alleen om longkanker maar bijvoorbeeld ook om een eventuele longontsteking. een foto zo lang geleden zegt nu natuurlijk niet meer alles, en dan ben je even ook uit de onzekerheid.

Login of registreer om te reageren
14-07-2020 om 12:40 uur
Reactie op Longarts Luuk Willems

dag Astrid
bij het consult van de logarst en daarna zal veel duidelijk worden. die zal zeker ook een foto laten maken maar als je nu niet lekker bent en meer hoest dan anders is het wel handig als de foto een dezer dagen gemaakt wordt via de hyuisarts in plaats van pas over 6 weken. het gaat niet alleen om longkanker maar bijvoorbeeld ook om een eventuele longontsteking. een foto zo lang geleden zegt nu natuurlijk niet meer alles, en dan ben je even ook uit de onzekerheid.

Ja dat lijkt me ook beter als het wat eerder gebeurd. Ik moet over 1 week terugkomen als het nog niet over is dus dan zal ik het er even over hebben inderdaad.
Ik ben gisteren weer begonnen met bruistabletten Fluimicil en er treedt al wel verbetering op maar er staat in de bijsluiter dat he dit maar 10 dagen achter elkaar mag gebruiken. Waarom is dat dan? Ik heb het geprobeerd om te stoppen maar dan hoest ik bijna mijn longen uit mijn lijf. Dat lijkt me helemaal niet goed.

Login of registreer om te reageren
14-07-2020 om 21:44 uur

Er zijn ook mensen die elke dag een bruistablet nemen, zelfs vroeger gewoon op recept van longarts, toen werden ze ook nog vergoedt.
Ik zou dit even navragen of dit kwaad kan, langer dan 10 dagen, dan weet je het zeker.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren