Astma en menstruatie

09-06-2020 om 03:48 uur

Hallo allemaal,

Misschien een wat rare vraag. Maar ik vraag mij af of er meer vrouwen zijn die rond/tijdens hun menstruatie meer last van hun astma hebben.
Ik heb mijn longaanvallen bijgehouden en het blijkt maandelijks rond mijn menstruatie te zijn.
De gynaecoloog probeert de cyclus stil te leggen maar dit is lastig (heb endometriose) en de longarts overweegt een longscan.
Echter heb ik vaak dat ik wel klachten ervaar, maar er bij onderzoek/longfunctie geen afwijkende waarden worden gemeten, klinisch ben ik dus "gezond" terwijl ik mij vaak beroerd voel.

Hebben anderen hier ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
09-06-2020 om 07:16 uur

Hallo Egel,

Ik ervaar ook dat tijdens mijn menstruatie, mijn klachten verergeren. Vaak pas vanaf dag 2/3.
Ik kan hier verder ook weinig over vinden op internet omdat de meeste vrouwen klachten ervaren voordat ze ongesteld worden.
Ik heb er dan ook nog geen oplossing voor gevonden!! Ik heb er zowel met pil (wel een hele lichte) als zonder pil last van. Maakt dit voor jou nog een verschil?
Hoe probeert de gyn het stil te leggen?
Ik lees graag met je topic mee voor ideeen.

Daarnaast heb ik ook vaker gehad dat ik heel lang bleef sukkelen en de testen redelijk waren. Tot ik behoorlijk ziek werd, toen is er een sputumkweek en later ook een bronchoscopie gedaan en vonden ze bacteriën in mijn longen.
Is er bij jou al eens een sputumkweek gedaan?

En heb je alleen tijdens /rondom menstruatie klachten of ook daarbuiten?

Login of registreer om te reageren
09-06-2020 om 07:22 uur

Ja hoor, ik had het ook. Heb de pil geslikt tot mijn 52e, dat hielp mij wel. (naast veel astma medicatie)
en nu... nu weer meer klachten door de overgang.
t is wat met die hormonen

Login of registreer om te reageren
09-06-2020 om 16:18 uur

Ik slik de pil door, zodra ik doorbreek is het feest qua longen. Heb gelukkig geen endometriose!!! Maar hormonen en astma kunnen elkaar behoorlijk in de weg zitten ja:(

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 18:32 uur

Ik heb er ook last van. Mijn longarts vertelde dat veel vrouwen met astma hier last van hebben. Hij heeft me afgeraden anticonceptie te gebruiken, omdat dit mijn klachten lijkt te verergeren.
Nu mag ik symbicort ophogen als ik het nodig heb.

Login of registreer om te reageren
11-04-2021 om 18:15 uur

Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik reageer hier op omdat ik zelf al 3 jaar met ups en downs ziek ben. Het lijkt er op dat het de week vóór ik ongesteld moet worden het meest gebeurd. Zo ook nu. Ben wéér ziek.
Slap,moe,benauwd, pijn bij mn longen aan de achterkant en veel slijm.
Morgen een ct scan maar ik kom er maar niet uit waar ik blijvend last van heb.

Altijd wel moeite gehad met mn menstustie, netjes een week ongesteld door slikken van de pil.
Heb echt nul libido helaas en schildklier is een aandachtpunt maar nooit erg genoeg geweest voor medicijnen.
Sinds 3 jaar heb ik astma en zit ik dus in dit circeltje.

Wie herkend dit?

Ik hoop dat iemand reageerd.

Login of registreer om te reageren