Copd

06-06-2020 om 19:31 uur

Goedenavond allemaal,

Ik ben Miranda, 44 jaar en helaas 1 van de vele gelukkige die corona heeft gehad!
Ben 5 weken ernstig ziek geweest, en nu blijvende longschade. COPD
een pufje hier, 2 pufjes daar... Dat is dus je nieuwe leven! Weersomstandigen, heeft invloed. Inspanning heeft invloed... Jeetje das wel ff wennen....
Maar ik ben een doorzetter en heb vechtlust, dus ga zeker niet bij de pakken neerzitten.
Ben weer gaan paardrijden, (valt nog niet mee maar is mn passie) en zo kan ik mn longen weer sterker maken.. Maar soms, heel soms krijg ik een gevoel van verdriet over me heen!!!
Waarom?????? En hoe kan ik in godsnaam hier aan gaan wennen?????
Maar dan pak ik mezelf vast, en komt de stijd weer naar boven....
Ik hoop hier wijzer te worden en lotgenoten te leren kennen, en hoe jullie er mee omgaan.

Groetjes Miranda

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 08:44 uur

Dat valt zeker niet mee, krijg je begeleiding van een longverpkeegkundige of longarts e.d.?
Logisch dat je verdrietig bent af en toe, om vanuit het niets ineens een longziekte te hebben valt niet mee.
Heb je door de corona copd gekregen of klachten die daar op lijken?ik lees wel over fibrose door corona maar nog geen copd tegen gekomen , heb er ook geen verstand van maar meer uit belangstelling is deze vraag?
Ik zelf heb copd, maar al heel lang, ik leef ermee want er is geen keus maar echt wennen doet het nooit...je leert ermee leven dat wel maar heeft tijd nodig.
Wens je veel sterkte en vooral veel begeleiding en hulp.
Groetjes!

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 09:45 uur

Hallo goudvisje,
Ik was al licht astmatische, maar alleen als ik verkouden was had ik er enorm last van. Dus door de corona, is t nu copd.
Moet idd een vervolg afspraak maken bij de longarts, voor hoe nu verder! Kan me voorstellen dat idd niet makkelijk is, ook al heb je er al heel lang last van, zoals jij! T levert soms best frustrstie op, en mensen snappen niet hoe t is om t zo benauwd te hebben, kijk muziek in de ochtend is leuk, maar niet als er gefluit uit je eigen longen komt.
Ik zeg meestal tegen de mensen, neem een rietje en adem heel de dag alleen maar door t rietje dan heb je een idee wat iemand beleefd met een longaandoening, althans een beetje dan!

Dank je wel voor je reactie, doet me goed, jij ook sterkte

Fijne dag groetjes

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 09:53 uur

Het is voor een ander ook vaak niet voor te stellen, loop ik na jaren nog steeds tegen aan,ik ben het minder belangrijk gaan vinden wat een ander denkt...maar ben ook al een ervaren copd-er :)
Het is moeilijk, ik zou zoveel mogelijk begeleiding vragen, je hebt genoeg meegemaakt en een fysio, arts, lvk en desnoods een psycholoog en ergotherapeut, of een keuze uit deze kan veel toevoegen.
Ziekte , welke dan ook, maakt ook wat eenzaam...
Zeker als je uit het niets ineens corona krijgt en dan copd er aan overhoudt, dan mag je best eens even een dip hebben of van je af huilen, praten, het valt om de drommel niet mee!
Praat hier maar mooi van je af, je staat hier niet alleen.
Liefs 😘

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 11:06 uur

Hallo Miranda,
Welkom op het forum, ik hoop dat je er wat steun aan hebt.
Ik heb ook copd4. Het is moeilijk om het te accepteren, maar je leert het wel een beetje. :) Ten eerste zou ik aanraden om geen energie te besteden aan mensen die het niet willen begrijpen. Dat zijn ze niet waard. Dat zal je ook wel merken aan de mensen. Je hebt nu alle energie nodig.
Verder sluit ik me aan bij goudvisje om hulp te vragen.
Ik heb ook nog steeds af en toe een dip, mag ook best hoor. Je kan niet meer alles.
Vragen zijn welkom hoor!

Liefs Anna

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 12:38 uur

Hallo Miranda,
Welkom op het forum. Wat een heftig verhaal zeg.
Ik snap dat je het moeilijk vindt om mee om te gaan.
Ik weet zelf pas sinds oktober 2019 dat ik COPD heb. Eerst vond ik het nog wel meevallen maar nu heb ik dat vele hoesten erbij en moeheid. Je wordt er idd best wel verdrietig van. Ik blijf ook doirzetten hoor zolang het lukt. Ik wandel iedere dag een half uur en ik probeer zoveel mogelijk mijn taken over de dag te verdelen. Tussen de middag slaap ik altijd een uurtje. Dat werkt wel goed. En zo kan ik 's middags ook nog iets doen. Ga ook iedere avond op tijd naar bed.
Het is wel zoeken steeds naar nieuwe medicijnen enz. en ik merk ook dat mensen niet beseffen wat voor impact het op je leven heeft.
Maar ik ga het ook niet meer uitleggen want dat werkt ook niet. Ik hoop dat jij net als ik ook de weg weet te vinden hoe hier mee om te gaan. Ik vind dat best wel moeilijk.

Heel veel sterkte.
Groetjes van Astrid.

Login of registreer om te reageren
12-07-2020 om 09:32 uur

Hallo Miranda, toen ik de diagnose Copd kreeg kon ik aan niets anders meer denken.Later leer je ermee leven ,hoe moeilijk het ook is.Mensen uit de omgeving begrijpen je vaak niet want aan jou zie je niets.Ik zelf heb het psychisch heel moeilijk met de ziekte vandaar ik me ook op het forum heb aangesloten.Wens je veel sterkte.Jacquelinneke

Login of registreer om te reageren
12-07-2020 om 09:34 uur

Ik blijf ook doorzetten , beweeg heel veel, wandelen, e-bike, ademhalingsoefeningen.Eet zeer gezond, ga op tijd slapen.Ben veel in de buitenlucht, ventileer zeer goed ons huis.

Login of registreer om te reageren