Hoesten zonder gevonden oorzaak, zorgen om Corona

06-06-2020 om 14:49 uur

Hallo ik ben nieuw hier en zit met het volgende. Sinds al een aantal jaren heb ik een periode in het jaar dat ik wat langdurig hoest . Een aantal jaar terug ben ik eens getest dmv bloedonderzoek op allergieën maar daar kwam toen niets uit. Verder is daar nooit iets mee gedaan.

Nu hoest ik al inmiddels weer 4 maanden. Er gaat nooit een verkoudheid aan vooraf. Ik ben 50 en heb nooit gerookt. Ik heb wel tot mijn 28e met mijn moeder meegerookt die stevig rookte. Daarna nooit meer in een rokerige omgeving geleefd, gelukkig. Mijn partner rookt nl ook niet.

Het is niet zo dat ik hele hoestbuien heb maar wel zo’n drie keer per uur twee keer achter elkaar hoesten waarbij ik meestal wat helder slijm op hoest. S nachts hoest ik , gelukkig, helemaal niet. Ook ben ik niet benauwd. Eind van de dag wordt t wat erger in de zin van dat als ik praat, lach of diep inadem een hoestprikkel krijg zo eentje waar je buik even meeschudt, als u begrijpt wat ik bedoel.

Enfin,mijn huisarts schreef me de salbutamol inhaler voor. Die deed niets en kreeg vervolgens de seretide disk van mijn huisarts. Na twee weken nog weinig resultaat en na drie weken heb ik een longfoto (thoraxfoto) laten maken en een bloedonderzoek gehad met groot bloedbeeld, bezinking en CRP en inhalatieallergenen. Dat zag er allemaal goed uit, alleen slechts een heel lichte allergie voor huisstofmijt. De thoraxfoto zag er uit zoals hij eruit moest zien, geen bijzonderheden. Mijn eerste vraag is; de seretide is een ontstekingsremmer en die gebruikte ik nog tijdens de foto...geeft dit geen verkeerd beeld ? Mijn longen klonken ook goed , al heeft mijn huisarts alleen op mijn rug even geluisterd en niet aan de voor of zijkant en ook niet geklopt .

Mijn huisarts dacht aan bronchiale hyperreactiviteit, heeft ook eerder aan astma gedacht. COPD twijfelde hij over. Er is geen longfunctie test gedaan vanwege de Corona uitbraak en maatregelen. Word die longfunctie test nog steeds niet gedaan ?

Nu dat mijn bloed en de foto goed waren moest ik stoppen met de seretide disk die ik zo’n 4 weken heb gebruikt. De hoest moet slijten en er zijn wel meer mensen die zonder echte oorzaak hoesten . De hoest werd door de seretide wel minder maar nu ben ik gestopt sinds een week en blijft t een beetje op t zelfde niveau hangen, t wordt nog niet echt minder.

Kortom, ik weet niet de echte oorzaak van mijn hoesten en ik maak me eerlijk gezegd best veel zorgen mbt Corona. Mijn huisarts zegt dat ik niet een groter risico loop om heel erg ziek te worden ( ziekenhuisopname/ IC) als ik besmet word met Corona. Niet tot de risicogroep behoor. Ik wil dit graag geloven maar hoe kan hij dat weten als hij niet eens echt weet waarom ik hoest ? Er is wel iets met mijn longen waardoor ik zo lang hoest, dat hoort niet.

Ik doe werk waarin ik veel contact heb met mensen en waarbij de 1,5 meter vaak niet toegepast kan worden, veel contact met heel veel huisdieren en mijn baas hier en daar het niet zo nauw neemt met de rivm regels.En daar valt niet over te praten ! Ook mijn bezorgdheid over mijn situatie wordt overdreven gevonden. Kortom ik loop best een risico op besmetting.
En ik ben daar erg gestresst om ! Ik vraag me af, heb ik iets van astma of COPD ? Of met die bronchiale hyperreactiviteit loop ik daar meer risico mee om heel erg ziek te worden met Corona? Ik krijg nu dus ook geen medicijnen meer omdat het moet slijten volgens de huisarts.

Wat denkt u , als longarts, van mijn situatie en symptomen ? Denkt u dat ik toch erg op moet passen qua kans op besmetting en dan heel erg ziek te kunnen worden ? Kunt u daar iets over zeggen ?

Ik hoor uw antwoord graag. Op mijn werk zijn voelt nu echt iedere dag als een “gevaar” en dat geeft heel veel stress .

Ik hoop dat u mij spoedig een antwoord kunt geven .

Bij voorbaat bedankt !

Login of registreer om te reageren
06-06-2020 om 15:55 uur

Longpatiënten vallen alleen in de risicogroep voor Corona als ze onder behandeling zijn bij de longarts. Mensen met milde klachten die de huisarts kan behandelen ook niet meer.

Login of registreer om te reageren
06-06-2020 om 15:57 uur

Hoi Daantje,
Dankjewel voor je reactie. De huisarts behandelt het niet echt want het hoesten blijft. En er is een mogelijkheid dat he toch astma oid is

Login of registreer om te reageren
06-06-2020 om 20:22 uur

Ik zou zeker om een doorverwijzing naar een longarts vragen; een longarts kan meerdere testen doen om astma aan te tonen of uit te sluiten en dan weet je een stuk meer dan nu!
Sommige huisartsen doen ook longfunctietesten, maar ik kan me ook voorstellen als je na zo’n tijd zegt dat je een doorverwijzing wilt naar de longarts.
Ben je ook benauwd of kortademig?
Veel beterschap!

Login of registreer om te reageren
06-06-2020 om 20:41 uur

Longfunctie test is een risicovolle handeling vanwege aerosolen dus daar zullen ze nu overal terughoudend mee zijn.

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 08:44 uur
Reactie op linnie1

Ik zou zeker om een doorverwijzing naar een longarts vragen; een longarts kan meerdere testen doen om astma aan te tonen of uit te sluiten en dan weet je een stuk meer dan nu!
Sommige huisartsen doen ook longfunctietesten, maar ik kan me ook voorstellen als je na zo’n tijd zegt dat je een doorverwijzing wilt naar de longarts.
Ben je ook benauwd of kortademig?
Veel beterschap!

Dankjewel Linnie1 voor je reactie. Nee, ik ben niet benauwd of kortademig. Ik kan ook zonder probleem 30 km fietsen bv of een groot stuk wandelen. Dankjewel voor je beterschapswensen

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 08:45 uur
Reactie op Daantje

Longfunctie test is een risicovolle handeling vanwege aerosolen dus daar zullen ze nu overal terughoudend mee zijn.

Ja snap dat dat risico's mee kan brengen en dat ze voorzichtig zijn..

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 09:17 uur

Hoi, je hoeft je niet alteveel zorgen te maken om t hoesten ,ik hoest soms 15 uur per dag met vastzittend slijm.Dokter en longarts weten het niet. Dus je moet zelf maar proberen om iets te vinden wat het slijm oplost en de hoest onderdrukt.Zijn wel middeltjes voor.

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 09:22 uur
Reactie op jacqueson

Hoi, je hoeft je niet alteveel zorgen te maken om t hoesten ,ik hoest soms 15 uur per dag met vastzittend slijm.Dokter en longarts weten het niet. Dus je moet zelf maar proberen om iets te vinden wat het slijm oplost en de hoest onderdrukt.Zijn wel middeltjes voor.

Dankjewel voor je reactie.
Maar hoe weet jij dan dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken mbt erg ziek worden als je Corona oploopt ?

Login of registreer om te reageren
08-06-2020 om 12:04 uur

Dat weet niemand op voorhand. Ook artsen niet. Intussen zijn mensen probleemloos genezen of hadden milde klachten, terwijl zij een longaandoening hadden. En kerngezonde fitte mensen overleden.
Ik denk dat hoesten altijd een oorzaak heeft. Als jij hoest zonder verdere benauwdheidsklachten en bij een goede longfunctie, zou je eens in de richting kunnen denken van Post nasal drip, of omhoogkomend maagzuur (in de nacht) die je keel irriteert.

Login of registreer om te reageren
08-06-2020 om 13:11 uur
Reactie op Thirza

Dat weet niemand op voorhand. Ook artsen niet. Intussen zijn mensen probleemloos genezen of hadden milde klachten, terwijl zij een longaandoening hadden. En kerngezonde fitte mensen overleden.
Ik denk dat hoesten altijd een oorzaak heeft. Als jij hoest zonder verdere benauwdheidsklachten en bij een goede longfunctie, zou je eens in de richting kunnen denken van Post nasal drip, of omhoogkomend maagzuur (in de nacht) die je keel irriteert.

Bedankt voor je reactie Thirza. Nee, maar er zijn wel risicogroepen benoemd waarbij de kans groter is op ernstige complicaties. Door middel van ervaring inmiddels en onderzoek kunnen ze wel zeggen wie daartoe behoren. En ik weet niet op dit moment wat er is . De longfunctie is nog niet getest omdat dat steeds niet mocht door de Corona. En ondertussen loop ik misschien wel veel risico op besmetting op mijn werk omdat de regels niet allemaal nageleefd (kunnen) worden. En daarmee zit ik wel met een enorm dilemma of ik wel slim bezig ben op dit moment. Anderen wordt verteld door een longarts welk vermoedelijk risico ze lopen en wat ze beter kunnen vermijden. Bij mij wordt door een huisarts gezegd, neee, je loopt niet meer risico terwijl hij niet eens weet wat ik heb. Heel frusterend zoals je wellicht begrijpt.

Login of registreer om te reageren