Sinds kort diagnose astma

03-06-2020 om 19:43 uur

Hi,
Mijn naam is Jolanda en sinds kort weer ik dat ik astma heb (nou moe?!)
Vorig jaar oktober heb ik vier a vijf dagen griep gehad met fikse hoestbuien, ook 's nachts. Daarna 4 mnd doorgehoest, huisarts zei 'dat iedereen in de winter hoest'. Tsja. Antibiotica gehad die op de slijmvliezen werkt, die sloeg niet aan. Sinds jan hoest ik alleen nog - luchtjes-l als ik lig, bv op de bank of in bed. Dan ontstaat er vaak ook n klein beetje slijm wat ik weg moet kuchen of hoesten. Hoesten moet ik ook met regelmaat in de buitenlucht, bv als ik 5 min op de tennisbaan sta, als ik op de ebike zit dus mij niet inspan, of even in 'n tuin sta. Evenzo mbt benauwdheid. Na tien min bodypump krijg ik 't benauwd en moet ik een puf. Maar de andere x tennis ik een uur en heb ik nergens last van, om de volgende dag na een brief te hebben gepost 't weer heel benauwd te krijgen. De ene keer wel, de andere keer niet, er is geen peil op te trekken. Na lang zeuren mocht ik naar de longarts en die constateerde astma na 'n provocatietest. Allergisch ben ik alleen voor katten. Oh ja:ik hoor vaak klakje, soort geknisper, geluidjes als ik uitadem, soms ook bij 't inademen(het is geen piepen) Heel irritant dit! Mocht iemand weten wat dit is? Heb 'n disk en voorzetkamer en moet wsl ook aan de ontstekingsremmers omdat ik meer dan 4 x per week die inhaler nodig heb. Goed. We gaan 't zien, hoop tegen beter weten in dat ik er vanaf kan komen en wens iedereen sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-06-2020 om 12:34 uur

Hi Jolanda.
Ik heb COPD maar kreeg gisteren bij de longtest ook te horen dat ik waarschijnlijk ook astma heb.
Ik herken die knakjes ook en ook bij mij is er geen peil op te trekken wanneer ik benauwd ben. Heel verschillend. Tegen mij werd gezegd dat vrouwen vaak na de overgang astma ontwikkelen. Ik ben nu 61 en achteraf gezien ben ik al een aantal jaar vaak kortademig. Ook ik hoestte heel vaak en heb al een aantal maal een luchtweginfectie gehad. Ik ben nergens allergisch voor maar moet wel meteen hoesten rook, parfum en uitlaatgassen. Soms van de baklucht van vlees.
Volgende week krijg ik weer een test en als dan blijkt dat ik ook astma heb krijg ik ook een ontstekingsremmer want als je alleen COPD hebt mag dat niet ivm het krijgen van longontsteking.
Al met al is het allemaal een vreemd gevoel om dit zomaar te horen. Ik weet het sinds oktober van de COPD en nu misschien ook astma.
Die knakjes die je hoort is waarschijnlijk slijm wat vast zit op je longen. Als je een paar keer goed gehoest hebt is het denk wel weg. Bij mij tenminste wel maar het komt soms ook snel weer terug en soms ook niet.
Sterkte met alles.

Groetjes van Astrid.

Login of registreer om te reageren