spierafbraak door inactiviteit

31-05-2020 om 11:49 uur

Hebben hier mensen ervaring met spierafbraak door inactiviteit? Er is in Heideheuvel bij mij vastgesteld dat ik last heb van spieratrofie. Nu heb ik vier dagen achter elkaar zo'n 5000 stappen gezet (3,7 km), en ben ik zo moe dat ik nauwelijks kan bewegen, moet ik twee dagen bijkomen. Ik doe dat door te zitten en helemaal niet te bewegen, maar dat kan ook niet goed zijn. Groot probleem: ik heb een zeer beperkt dieet en ben erg dun. Ik kom zo moeilijk uit deze negatieve spiraal! Hoe krijg ik weer een beetje conditie?

Login of registreer om te reageren
31-05-2020 om 12:10 uur

Ja, ik heb ervaring met spierafbraak als gevolg van inactiviteit. Bij mij speelde dat tijdens voortdurende luchtweginfecties, waarbij ik steeds minder goed kon trainen bij de longfysio. Tijdens de laatste infectie kon ik niet meer los staan en lopen. Dit kwam doordat ik steeds meer in bed of op de bank lag.
Met hulp van de longfysio ga ik nu weer vooruit gelukkig.
Opbouw kost heel veel tijd en moeite. Voorheen had ik twee keer per week een uur fysio. Alle oefeningen die ik toen deed in één uur, zijn nu uitgesmeerd over één week. Want met de spierafbraak is ook de conditie hard achteruit gehold.

Sterkte, hopelijk kun je de spierafbraak een halt toe roepen.

Login of registreer om te reageren
02-06-2020 om 17:04 uur

Ha Suus, oké, inzichtelijk om te horen. Fijn dat je aan de slag bent met de longfysio. Ik weet gewoon niet zeker wat er met me aan de hand is. Ik ben vrij jong, 31 jaar, en als ik zo'n 4000 stappen zet en/of zo'n 15 minuten fiets, begint mijn lichaam in de romp te branden, alsof het een burn-out heeft. Ze hebben wel gemeten dat ik nauwelijks spieren heb, maar ik maak me toch zorgen, of het niet iets anders is. Hoe dan ook ga ik morgen met de huisarts spreken over een fysio bijvoorbeeld. Ken je dat, dat gevoel van een soort verzuring, maar dan voelt het meer branderig, vanuit je romp (je core body)? Is dat spierafbraak en conditieverlies?

Login of registreer om te reageren
12-07-2020 om 09:37 uur

Behalve bovenstaande goede tips, kan je denken aan supplementen (en goede voeding) om een steuntje te geven:
1. Coenzym Q10 is heel goed voor de conditie en het hart. 100 tot 300 mg per dag, tegelijk met vettig eten, dan wordt het beter opgenomen
2. BCAA-poeder - BCAA's zijn 3 belangrijke aminozuren tegen spierafbraak. Sporters gebruiken het tijdens en na de training om de spieren te herstellen.
5 gram per dag, dan heb je gelijk ook weer 5 gram proteine erbij.

Genoeg eiwitten/proteinen zijn heel belangrijk voor de spieren.
0,8 gram per streefgewicht.
Dus als je 60 kilo wilt wegen, heb je 48 gram proteine nodig.
In een eitje zit 6 gram proteine bijvoorbeeld.

Succes.

Login of registreer om te reageren