Ik ben Hans en zou astma hebben

30-05-2020 om 16:42 uur

Goede avond ik ben Hans, 59 jaar en woon in midden Nederland. Ik was alleen staand en had nooit last van mijn luchtwegen/hoesten e.d. Ik was vorig jaar aan het daten en zoek dan altijd iemand die niet rookt, want daar heb ik zelf een bloedhekel aan. In september 2019 kwam ik plotseling een leuke vriendin tegen en het klikte. Maar ze rookt. Ze zei dat ze voor mij ging stoppen. Maar dat lukt heel slecht, want nu rookt ze gewoon weer. Niet in mijn bijzijn trouwens.
Maar wat is nu het geval, sinds september 2019, hoest ik en blijf dat ook doen. Dus eerst een kuurtje bij de huisarts. Toen dit niet hielp, een longfoto, waarop niks te zien was. Dan maar doorverwijzen naar een longarts. Na testen daar, zou ik dus mogelijk astma hebben en krijg daarvoor medicijnen.
Van het eerste pufje (medicijnen) kreeg ik ontzettend last van mijn ogen. Dus daar mee stoppen en toen na overleg met dee longarts een ander pufje. Deze laatste geeft elke nacht kramp in voeten een handen. Dus mot volgende week maar weer naar de longarts bellen. Ik voel me beetje proefkonijn.

Vraag: Kan mijn astma komen van de ingenomen nicotine van mijn vriendin?

Login of registreer om te reageren
31-05-2020 om 11:52 uur

@Kaastukker
Welkom op het Longforum. Of je klachten door het roken van je vriendin komen is moeilijk te zeggen, en misschien zijn je luchtwegen gewoon geïrriteerd door haar parfum of zoiets. Ik ben geen arts dus ik adviseer je om gewoon je longarts te bellen tot je iets krijgt dat goed en zonder bijverschijnselen werkt. Dat is de longarts wel gewend, want je bent echt de enige niet die overgevoelig of allergisch is. Voor de arts is het gewoon zijn werk en hij zal je er niet persoonlijk op aankijken.

Login of registreer om te reageren
02-06-2020 om 12:56 uur
Reactie op Kaastukker

Goede avond ik ben Hans, 59 jaar en woon in midden Nederland. Ik was alleen staand en had nooit last van mijn luchtwegen/hoesten e.d. Ik was vorig jaar aan het daten en zoek dan altijd iemand die niet rookt, want daar heb ik zelf een bloedhekel aan. In september 2019 kwam ik plotseling een leuke vriendin tegen en het klikte. Maar ze rookt. Ze zei dat ze voor mij ging stoppen. Maar dat lukt heel slecht, want nu rookt ze gewoon weer. Niet in mijn bijzijn trouwens.
Maar wat is nu het geval, sinds september 2019, hoest ik en blijf dat ook doen. Dus eerst een kuurtje bij de huisarts. Toen dit niet hielp, een longfoto, waarop niks te zien was. Dan maar doorverwijzen naar een longarts. Na testen daar, zou ik dus mogelijk astma hebben en krijg daarvoor medicijnen.
Van het eerste pufje (medicijnen) kreeg ik ontzettend last van mijn ogen. Dus daar mee stoppen en toen na overleg met dee longarts een ander pufje. Deze laatste geeft elke nacht kramp in voeten een handen. Dus mot volgende week maar weer naar de longarts bellen. Ik voel me beetje proefkonijn.

Vraag: Kan mijn astma komen van de ingenomen nicotine van mijn vriendin?

Dag Hans,
Begrijp je reactie; ik voel me bij mijn longarts ook een beetje een proefkonijn!
Heb nu 4 verschillende medicijnen (pufjes) gekregen tegen benauwdheid; geen van alle geven ze verlichting. Maar wel veel ondraaglijke kramp in benen, handen en meer.
Ben begonnen met Foster, daarna is het medicijn gesplitst.
Alvesco als ontstekingsremmer, dat gaat redelijk.
Maar dus nog steeds geen middel tegen de benauwdheid en druk op de borst gevonden.
Bij het laatste bezoek aan mijn longarts zei ze dat ik de longverpleegkundige kan bellen wanneer het medicijn niet zou werken. Er zou dan zo weer een ander medicijnen uitgeprobeerd kunnen worden.
Ondertussen begrijp ik van de longverpleegkundige dat dit de manier van werken is; zoeken naar een medicijn wat redelijk zijn werk doet en waarvan de bijwerkingen aanvaardbaar zijn.
Ik kom zelf uit reform wereld en moet hier erg aan wennen.
Jij succes verder met de zoektocht!

Login of registreer om te reageren
06-06-2020 om 12:44 uur

Beste Hans.

Zoals hierboven al besproken zou ik dit met je arts bespreken. Wel vervelend dat je zoveel last hebt!
En bij twijfel altijd bellen, daar zijn ze tenslotte voor en krijgen ze betaalt voor!

En ja je bent een proefkonijn in het begin voor je eigen gezondheid! Ieder lichaam is anders en reageert anders en eer dat de juiste medicatie is gevonden en op welke prikkels je precies reageert en die prikkels allemaal probeert te vermijden, ben je zo een tijd verder helaas. Het is helaas niet hier heeft u salbutamol en dan heeft u nu geen klachten meer. Bij de een is dit wel voldoende bij de ander werkt dit helemaal niet, dus heb geduld.

Bij spierkrampen kan aanvulling van magnesium wel eens helpen, niet de magnesiumoxide maar de andere vorm werkt beter en het beste nog in combinatie met calcium (indien je niet al standaard extra calcium slikt) en overleg dit ook met je arts. Je zou ook kunnen proberen om de magnesium uit je voeding te halen. De krampen kunnen ook wegtrekken, ik had het ook in het begin bij foster en na een maand trok het weg.

Als sigarettenlucht een trigger is, is het wel belangrijk om dit zoveel mogelijk te vermijden en kijk wat nog meer triggers zijn, niet alles is te vermijden zoals luchtvochtigheid en weersomslag en luchtdruk etc. Maar het kan een flinke zoektocht zijn.

En voor je vriendin heel lastig, maar kijk hoe jullie samen kunnen zorgen dat ze stopt. Er zijn speciale programma’s voor, maar de motivatie moet van binnenuit komen.

Een heel mooi verhaal van een oma die voor haar kleinkind stopte. Elke week legt ze nog steeds het geld opzij wat ze normaal aan sigaretten uit zou geven en als ze trek heeft dan kijkt ze weer naar dat geld en gaat daar nu ieder jaar lekker van op vakantie en ze geniet meer van haar kleinkind want die is niet meer benauwd door haar!
Ik vond dit verhaal zo mooi!!!

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 13:00 uur

Hallo Hans,

Ik denk dat dat er best mee te maken kan hebben hoor.
Ik hoest als ik binnen ben heel veel en ook benauwd.
Ik merk zelf dat ik er op slecht geventileerde plekken het meeste last van heb. En mijn vriend rookt ook (alleen buiten) maar als hij binnen komt hangt die rooklucht om hem heen en het zit natuulijk ook in zijn kleding, en dan krijg ik meteen veel last als hij in de kamer is. Hij rookt sigaren, dat is nog een graadje erger dan sigaretten.
Hij heeft nu belooft om te stoppen. Ik hoop dat het lukt want dit gehoest dat trek ik niet meer bijna.
Ik hoop voor jou dat het jouw vriendin ook gaat lukken.
Ik ben echt heel benieuwd als hij gestopt is of ik dan minder klachten heb.
Heel veel sterkte.
Groetjes van Astrid

Login of registreer om te reageren