Afvallen bij astma en Inhaltie corticosteroiden

11-05-2020 om 09:43 uur

Hallo allemaal,

Ik ben de afgelopen 2 jaar 20 kg aangekomen, welke ik graag weer kwijt zou willen. Sporten is op het moment moeilijk door mijn slecht ingestelde astma en ik gebruik hoog gedoseerde Inhalatie. Heb ook sinds ongeveer 1 jaar eetbuien en enorme behoefte aan vet en zoet eten. Laatste moet ik niet eten, dat is me bewust. Hebben nog meer mensen moeilijkheden? Hoe doen jullie dat? En misschien kunnen we elkaar op een bepaalde manier helpen?

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 10:11 uur

Ja hoor, hier is nog ;-) 4x in t jaar prednisolon, hoge inhalatiepufjes is niet gunstig voor mijn gewicht :-/

ik doe afvallen via de diëtiste, lijkt me voor jou ook de beste optie. Afvallen met een chronische ziekte moet met beleid gebeuren.
Ik nu mag 1 kilo per maand afvallen, val ik meer af dan is er grote kans op infecties bleek afgelopen jaren..
Duurt dus bij mij lang, ben per 1 januari begonnen, maar er is nu wel 5 kg af. Op naar de volgende 5 :-)

Ik doe het met de voedingswijze: 2000 kcal en ongeveer 85 eiwitten is het advies van de diëtiste.

(er zijn hier al meer topic over geopend, misschien heb je daar ook wat aan)

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 10:13 uur

Ik had een diëtiste, ben daardoor nog eens 5kg aangekomen. Moest veel meer eten dan normaal, wat dus niet goed ging

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 10:14 uur

oja, en vragen aan de diëtiste vooraf of ze bekend is met astma en afvallen, dat is niet iedere diëtiste. Ieder heeft zijn eigen 'specialiteit'.

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 12:02 uur

Nou ik ben gewoon dik van mijn eigen 🙈
En merk dat nu heel erg nu ik in een giga opvlamming zit. Aangezien ik niet veel kan zonder te hijgen ben ik me zeer bewust van al mijn vet om het maar zo even plastisch te benoemen. Sinds vandaag verhoging van de Alvesco naar 320.

Ik mag mezelf niet uitputten en moet absoluut rustig aandoen, maar ik zie de weegschaal alleen maar omhoog gaan. Dus ik wil best meelezen en schrijven, want dit is wel heel erg.

Ik wilde elke ochtend Nederland in beweging gaan doen, maar eerst moeten mijn longen goed reageren op de medicatie.

Diëtiste vind ik op zich een goed idee. Misschien wat voor mij.

Maar aan de andere kant weet ik ook wel hoe het moet. Ben een jojo-er.

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 12:10 uur

Klinkt als een vergelijkbare situatie. Bij mij is snoepen hoofdzakelijk wat ik moet laten. Misschien helpt het als we elkaar steunen. Diëtiste is zeker geen slecht plan.

Mijn doelen deze week:
- iedere dag klein rondje wandelen
- geen snacks
- vers eten koken, geen kant en klaar

Mijn astma vind het sporten niet zo leuk. Ikzelf het niet snoepen. Nu gemotiveerd blijven!

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 12:38 uur

Nou ik vind sporten 10x niks, maar ik liep altijd 10.000 stappen en nu red ik amper de 600 😱

Vers koken deed ik al, heb een dochter met Coeliakie dus hier nooit pakjes. Maar ik snoep teveel. Door mijn stappen kon ik dat nog compenseren, maar dat werkt helaas nu niet.

Maar jij liep toch zoveel km?

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 12:59 uur

Liep ja, tot voor ongeveer 2 weken, nu gaat het weer slechter. Dus kan weer opnieuw beginnen opbouwen. Kan nu ca 5 km met pauzes. In 1,5 uur.

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 13:23 uur

Tis wat met die longen pfff.
En 5 km is best ver hoor, maar ik vind alles ver nu 🥴

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 14:21 uur

Heel herkenbaar.

Ik kreeg vijf jaar terug problemen met mjjn astma en ben overgestapt op andere medicatie.

Een paar jaar 4 pufjes alvesco per dag en 2 pufjes van een langwerkende luchtverwijderaar.

Van het eerste kreeg ik honger en van de tweede ging ik stuiteren en ging ik snel eten. Deze combi zorgde voor teveel eten en ik ben in drie jaar tijd 35 kilo aangekomen.

Sinds een half jaar zit ik nu op 2 pufjes alvesco en 1 pufje van die andere.

Ik werd na een maand of twee rustiger en kreeg minder behoefte aan steeds maar willen eten.

Ik ben niet gaan lijnen, maar ben meer of min vanzelf gezonder gaan eten. Ik weet dus wel zeker dat het van die pufjes komt. Vooral van de alvesco denk Ik.

Ik ben inmiddels 8 kilo kwijt in de 4 maanden dat ik minder behoefte kreeg aan snaaien.

Ik wil er eigenlijk nog 22 kwijt (die 5 mag ik van mezelf houden), maar wel op een rustig tempo. Ik hoop ze volgend jaar zomer kwijt te zijn.

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 14:23 uur

En ik hoop ook dat ik geen opvammming krijg tussendoor.

Prednison helpt ook echt niet mee en je conditie weer opbouwen vind ik ook altijd een uitdaging dan. Niet dat ik dan weer uit frustratie ga snaaien.

Login of registreer om te reageren