Hoe doen jullie dit de komende periode? Als enige van het gezin in de risicogroep

08-05-2020 om 20:30 uur

Dag allemaal, mijn naam is Inge en ben nieuw bij dit forum maar niet nieuw met astma. Die heb ik al sinds kind zijn. Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik op zoek ben naar ervaringsverhalen van jullie. Met astma behoor je tot de risicogroep. Zowel partner als twee tieners zijn vanaf het begin thuis. Ikzelf kan vanaf thuis werken, heb een begripvolle werkgever en heb mijzelf mentaal ingesteld dat ik het wel uitzing tot de vaccinatie. Mijn partner denkt erover om weer te beginnen met werken op locatie. Even los van alle adviezen, want die weten we allemaal, is mijn vraag hoe jullie dit oplossen. Want ik ben niet bereid om risico's te nemen. Opties als tijdelijk elders wonen totdat er een vaccinatie is, is een optie. Maar: hoe doen jullie dit? Ik ben op zoek naar praktische oplossingen... Groet, Inge

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 20:57 uur

Hoi Inge,

Ik vind het ook erg moeilijk. Ik heb zelf astma die op dit moment niet goed ingesteld is en ben de afgelopen weken benauwd geweest maar niet welkom bij de huisarts aangezien benauwdheid ook bij de lijst corona klachten horen. Mijn medicatie word nu opgehoogd en zei de arts enerzijds dat ik nu nog wel bij de risicogroep blijf horen. Tegelijkertijd konden mijn kinderen (waarvan de jongste waarschijnlijk ook licht astma) zouden wel naar school kunnen omdat kinderen er minder ziek van worden.

Voor het welzijn van mijn kinderen is het denk ik goed voor ze om hun vriendjes weer te zien en weer een beetje het normale ritme op te kunnen pakken. Ik merk dat deze periode voor hun ook voor veel onzekerheid zorgt. Ook omdat wij allen 1,5 meter afstand houden met anderen dus ook mijn kinderen als ze buiten met vriendjes spelen. We stuiten vaak op onbegrip dat wij zoveel mogelijk uit contact blijven en afstand houden. Dat maakt het voor hen ook erg zwaar.

Zelf zit ik ook te dubben hoe verder.. we zijn een echte knuffel familie en een kind van 5 vertellen dat je mama plots niet mag knuffelen of afstand moet houden en ergens anders verblijven..ik zou niet weten waar. En ook vind ik het allemaal ook zeer ingrijpend voor mijn kinderen.

Daarnaast heeft het RIVM nu de risicogroep aangescherpt en alleen als je nog onder directe behandeling staat van de longarts ben je nog risicogroep. Dus mocht ik over 2 weken weer goed ingesteld zijn..moet ik weer op een bso groep werken..zonder enige bescherming..

Dus echt praktisch advies kan ik je ook niet geven helaas, ik pieker nu ook over hetzelfde dus veel herkenning, lees graag mee en wens je veel wijsheid toe.

Login of registreer om te reageren
09-05-2020 om 09:22 uur

Dag ´Eyekey´,
Dat mensen met astma ´ineens´ niet tot de risicogroep behoren omdat ze niet (meer)(zoals ik) bij een longsarts in behandeling zijn is vreemd. Aangezien mijn laatste luchtweginfectie sinds een aantal jaar onder controle is ben ik weer terug bij mijn huisarts. Hier lopen mijn jaarlijkse controles nu. Behoor ik dan ineens niet meer tot de risicogroep? Volgens de regels dus wel, maar in de realiteit niet. Dank je wel voor je bericht, ik hoop ook van andere forumleden te ervaren hoe zij hierin staan. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben... Ook jij sterkte en wijsheid!

Login of registreer om te reageren
09-05-2020 om 12:18 uur

Ik zit met dezelfde angst. Ik heb na 2 jaar medicatie vrij weer een heftige opvlamming. Ben donderdag met alvesco gestart nadat ik van de seretide opeens totaal geen stem meer had. Gebruik de salbutamol om de 5 uur. En durf nergens naartoe.
Ik ben hiervoor nog nooit bij de longarts geweest, alles gaat via huisarts en praktijk verpleegkundige.

Mijn jongste die al 6 jaar bij de longarts loopt mag naar school. Maar stel ze krijgt het toch? Wat als ze mij aansteekt? Dit houd me ook enorm bezig. Daarbij heb ik overgewicht. Dus ik heb geen wijsheid.

De longarts van mijn dochter zei datgene wat het RIVM zegt. Daarbij hadden ze op de poli maar 3 kinderen tot nu toe positief getest en dat was ook nog bij toeval, want de kinderen hadden geen klachten verder.

Dus ja, geen idee wat er nog allemaal gaat komen.

Login of registreer om te reageren
09-05-2020 om 12:30 uur

Beste allemaal,

Wat enorm lastig hè! Ik heb ernstig astma en ben wel standaard onder behandeling van de longarts. Ik heb besloten om mijn kinderen (1, 4 en 5) nog niet naar school te doen en in ieder geval 2 weken te wachten zodat je dan een beetje kan zien wat de opening van de scholen voor invloed heeft op de verspreiding.
Kinderen worden dan gelukkig wel niet echt ziek; ze kunnen het dan wel overbrengen. Daarom heb ik besloten om eerst in ieder geval 2 weken af te wachten.
Groetjes Lin

Login of registreer om te reageren
09-05-2020 om 14:10 uur

Ja ik vind het heel moeilijk. Het liefst zou ik haar thuis houden, aan de andere kant verheugd ze zich enorm. Ze gaat beginnen met 2 dagen in de week.

Ik hoop dat er snel een vaccin of iets komt!

Login of registreer om te reageren
09-05-2020 om 22:28 uur

Heel herkenbaar.

Ik heb ook astma. Vijf jaar terug werd mijn astma instabiel. Verwezen naar de longarts en daar overgestapt op andere medicijnen.

Het gaat nu vrij goed. Ik ben goed ingesteld en heb sindsdien gemiddeld een keer per jaar een opvammming na een verkoudheid waar ik dan een stootkuur prednison bij nodig heb voor een paar dagen, waar ik heel goed op reageer.

Ik heb nog een keer per jaar een gesprek bij de longarts, omdat hij me wil blijven volgen voorlopig, maar ben sinds twee jaar wel weer terug bij de huisarts voor de eerstelijns zorg.

Ik heb mijn kinderen se afgelopen weken bij huis gehouden, maar ik zag dat ze steeds lamlendiger werden.

Ik geloof niet dat dit virus weg is voor er een vaccin is en ik kan mijn man en kinderen niet een jaar in huis opsluiten. Mijn gezondheid mag niet ten koste gaan van die van hen.

Dus hoe moeilijk ook, ze gaan maandag weer naar school en ook weer sporten. Mijn man werkt in de vitale sector en ging al naar zijn werk.

Ik vind het heel spannend en hoop echt dat het ons voorbij gaat en we zoeken het ook niet bewust op, maar met lange tijd zonder school, sociaal leven, sport en werk, maak ik mijn hele gezin ziek ipv alleen ik. Dat kan ik niet.

We gaan niet op vakantie dit jaar, wellicht niet uit eten en naar de bios, geen pretparken etc, maar wel naar school, de sport en werk. Dat zijn hun basisbehoeften en dat kan en wil ik ze niet ontnemen.

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 19:55 uur

Bedankt voor jullie reacties. Het zijn inderdaad persoonlijke keuzes, maar ik maak liever nu een keuze waarmee ik nog lang voor mijn kinderen kan zorgen, en niet alleen nu.
Want "in het later" zijn ook basisbehoeften te vervullen, nl. een moeder hebben.

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 14:21 uur

Hoi ik heb astma en mijn man en zoon hebben diabethes 2 wij horen bij de risico groep ik ben thuis gebleven maar haal wel mijn boodschappen en we mogen weer sporten dat doe ik wel :)]

Login of registreer om te reageren
20-10-2020 om 09:59 uur

Hoi iedereen, sinds mijn jeugd heb ik astmatische bronchitis en inspanningsastma. Begin dit jaar ziek geweest, en sindsdien niet meer de oude. Mijn astma is erger geworden. Door de corona kon ik ook niet doorverwezen worden naar een longarts. Afgelopen zomer door de versoepelingen wel, longfunctie van 60%, andere medicatie gekregen, maar met dit vochtige weer blijf ik snel last ondervinden. Momenteel loop ik nog steeds bij de longarts, ik veronderstel dat ik dus wel tot de risicogroep behoor. Echter denk ik dat ik na verloop van tijd, net zoals velen hier, bij de huisarts verder onder controle zal staan. Volgens de indeling zal ik dan niet meer tot de risicogroep behoren denk ik. Ik vind dit heel tegenstrijdig. Het is niet omdat je niet bij een longarts loopt dat je aandoening er niet meer is, daarom is het ook een chronische aandoening. Doordat het RIVM hier onderscheid in maakt, wat in andere Europese landen niet gebeurt, daar worden alle astmapatiënten als risicogroep gezien, ondervind ik heel veel tegenwind en onbegrip van zowat iedereen. Een handvol mensen beseft dat men als astmapatiënt wel degelijk een hoger risico op een ernstiger verloop heeft. Zelfs longartsen, instanties en organisaties lijken zich te verschuilen achter de regels van het RIVM, en minimaliseren de mogelijke impact van corona, zonder daarbij het werkelijke risico in te schatten. Ik word door persoonlijke omstandigheden gedwongen om een verklaring af te geven ivm mijn gezondheid. Doordat er met alle artsen een afspraak gemaakt is, worden er in Nederland geen verklaringen afgegeven (KNMG). Een diagnose of afsprakenkaartje wordt niet als voldoende genomen, nochtans zou dit volgens de KNMG wel voldoende moeten zijn. Op die manier ben ik terug bij af. Zijn er nog mensen die hier ervaringen mee hebben en tegen zaken aanlopen?
Ik hoor het graag.

Login of registreer om te reageren