Astma en Covid 19

08-05-2020 om 19:49 uur

Hallo,

Ik ben mijn hele leven al Astma patiënt en ik heb de pech gehad dat ik geïnfecteerd ben geweest met het Covid-19 virus. De huisarts is ervan overtuigd dat ik het heb doorgemaakt maar ondanks dat ik tot de risico groepen behoor werd ik niet getest en moest ik thuis in quarantaine. Ik had wat ze noemen "milde klachten". Nou ja, "mild" is een wat vreemde samenvatting. Ik ben er goed ziek van geweest. Het begon allemaal met knallende hoofdpijn waartegen geen kruid bleek opgewassen. Mijn smaak en reuk was ik al direct kwijt vanaf het begin van de klachten. Na de hoofdpijn gingen mijn darmen een eigen leven leiden en raakte ik aan de diarree. De koorts kwam snel opzetten, maximaal 38,4C en een zeer nare hoest. Er was een slijm productie waar je U tegen zei en ik was behoorlijk benauwd. Als Astma patiënt raak je gelukkig niet snel in paniek van benauwdheid, we zijn wel wat gewend. Steeds telefonisch contact onderhouden met de huisarts want langs komen mocht ik niet. Mijn reguliere medicatie bleek al snel niet meer voldoende om deze benauwdheid onder controle te krijgen. Ik had sinds lange tijd weer een voorzetkamer nodig om de puffers goed te kunnen gebruiken. Mijn Relvar Diskus werd omgeruild voor een aerosol Seretide puffer. Ik moest zelfs 4 tot 6 keer per dag Ventolin nemen om enigszins meer lucht te krijgen. De Ventolin en mijn nieuwe aerosol Seretide puffer in combinatie met de voorzetkamer kregen langzaam grip op de benauwdheid. Ik ben uiteindelijk 4 weken thuis geweest en daarvan zeker 3 weken goed ziek geweest. De laatste week ging het wat beter. Gek genoeg ben ik nu klachten vrij en weer aan het werk. Rest klachten zijn er nog volop. Ik heb ook meer onderhoudsmedicatie nodig dan voorheen. Waar ik eerst alleen Ventolin gebruikte als ik benauwd was neem ik het nu elke dag. De Seretide neem ik ook 2 x 2 pufs per dag en dan de zwaarste versie 50/500. Ik kan nog steeds niet naar de longarts, pas over 9 weken. Ik ben dan "officieel" klachten vrij maar heb nog een behoorlijke nasleep ervan. Betreft rest klachten, medicatie en de werking ervan lijkt het wel of dat ik terug ben op het niveau van toen ik volledig ontregeld was. De huisarts zegt dat dit door Coivid-19 kan komen en dat dit verder onderzocht moet worden door de longarts. Jammer dat ik pas over 9 weken terecht kan. Maar we houden ons sterk en we geraken er wel. Voor iedereen, Stay Safe, let op jezelf en je medemens.

Login of registreer om te reageren
10-05-2020 om 11:57 uur

Wat klinkt dit bekend ik ben postief getest , en ook bij mij verliep het zo ongeveer, nu 3e longontsteking vd corona in dec 2019 ook al longonsteking daarna weerstand 0,0 en toen kon de corona zijn gang gaan , mensen wat ben ik ziek geweest .. ik ook nog rest verschijnselen en dacht zaterdag nacht ik heb een zware astma aanval had al 10x 2 ventolin gepuft niks hielp mocht om half 10 naar de noodhap en daar hoorde ik dat ik weer een longonsteking had als gevolg van corona en dat de corona blijft sluimeren in je lichaam , ik heb het vanaf 12 maart dus ga week 9 in de dokter had mij vrijgegeven en hoorde gisteren dat dat niet had gemogen..

Pas goed op jezelf en sterkte

Login of registreer om te reageren
16-05-2020 om 16:39 uur

Ondanks dat ik astma heb heb ik geen last gehad, tot nu toe, van het corona virus.
Hou me wel aan de richtlijnen, voor zoveel mogelijk..

Pas goed op jezelf

Login of registreer om te reageren