Collega met COPD

05-05-2020 om 17:27 uur

Hallo allemaal

Hier ineens een heel andere vraag van mij als astma patiënt. Maar ik weet zeker dat jullie kunnen helpen.
Een goede collega en ik delen samen een kantoor, hij heeft COPD Gold 2 en ik astma, dus samen lekker kort van adem. Schepte meteen een bant. Nu heeft hij mij gevraagd of ik hem wil helpen met stoppen met roken. Het lukt hem alleen niet en hij moet vanwege zijn COPD stoppen. Ik wil hem graag helpen. Hij heeft al informatie over pillen, pleisters, en heeft nu gekozen voor acupuntur. Nu is mijn vraag aan de COPDers wat ik als collega doen kan om hem te ondersteunen, wat heeft jullie geholpen? Graag krijg ik tips.

Liefs Anne

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 23:08 uur

Wat lief dat je je collega zo wilt steunen.
Ik zelf ben al heel lang geleden gestopt dmv champix.
En ondersteuning longarts vooral.
Wat mij zelf hielp was dat mensen niet steeds gingen vertellen:je moet stoppen
Daar word je extra nerveus van en dat betekent juist meer trek en behoefte...
Degene weet al dat hij moet stoppen, weet al wat roken doet met zn longen en weet al hoe slecht het is, dat kun je dus weglaten, dat is herhalen van feiten die hij of zij al weet.
Mij hielp vooral het zeggen;ik wil stoppen, wil geen slaaf meer zijn van een peuk, wil eigen verantwoording nemen, wil proberen gezonder te worden
Alles met willen ipv moeten..
En de zin wat mij altijd hielp en een soort mantra werd was;iets wat de moeite waard is, kost nu eenmaal moeite...
Lijkt simpel en is het ook maar we leven in een maatschappij waarbij wel met niks meer iets willen voelen lijkt wel, geen pijn , geen leed...
Maar juist door het voelen en ervaren wat een verslaving doet met je , werd ik sterker, in de zin van;dit wil ik nooit meer meemaken.
Je moet (dit keer wel moet,)er dwars door heen, door alle facetten mee temaken van de verslaving, ga je het juist begrijpen...
Dat je alleen die peuk opsteekt om te zorgen dat je je net zo voelt als iemand die niet rookt...door die peuk heb je even een upper gevoel..heel erg kort...daarna weeer een downer en dan zit je ver onder het gevoel van een niet roker dus wil je de upper weer...
Alleen daarom rook je eigenlijk.
Het is net zoiets als te kleine schoenen aan doen en dan de opluchting te ervaren als je ze uit doet, alleen dat zou niemand expres doen.
Roken wel...al is expres betrekkelijk want het is echt een verslaving.
Het beste is dus steunen zonder lesjes te leren...die kennen ze al lang.
Succes en hoop dat het lukt!

Login of registreer om te reageren
06-05-2020 om 05:03 uur

Dankjewel voor de uitleg hoe het eigenlijk voelt, was het me niet zo bewust. Ik zal mijn best doen lief te zijn en geen wijsneus te spelen. Dankje voor het antwoord.

Login of registreer om te reageren
06-05-2020 om 09:04 uur

Zeker niet gaan pushen. Het is een hele vervelende verslaving. Wil je stoppen dan moet je voor 100% erachter staan anders lukt het niet. Maar diegene moet nu en dat maakt het heel moeilijk.
Hij gaat nu stoppen met acupunctuur. Ik hoop dat het lukt.

Login of registreer om te reageren
06-05-2020 om 09:31 uur
Reactie op Pioenroos

Dankjewel voor de uitleg hoe het eigenlijk voelt, was het me niet zo bewust. Ik zal mijn best doen lief te zijn en geen wijsneus te spelen. Dankje voor het antwoord.

Is ook heel logisch, als je zelf geen rookverslaving hebt gehad, kun je haast niet weten hoe het werkt.
Iemand die stopt is vaak wat geprikkelder of juist emotioneler, het doet echt iets met je geest en dan is het heel naar als iemand steeds zou pushen of lesjes geven..
Dat weet degene al, daarom wil hij juist stoppen.
Ik was in het begin trouwens ook heel moe vd afkick, ik gunde mijzelf dutjes overdag, voor je collega misschien handig om soms een middagje vrij te nemen en of te rusten of juist lekker te wandelen en longen vol te zuigen met gezonde lucht.
Ik was heel veel uithuizig toen, lukte toen ook nog goed, dus zodra ik t erg moeilijk had, ging ik fietsen of wandelen want dan rookte ik toch al nooit.
Oh wat mij ook hielp, was een ademhalingsoefening, waarbij je net zo ademhaalt als je rookt...dus ferm inhaleren(zuivere lucht ipv rook) en lang uitademen als je rook uitblaast, werd ik rustig van.
En ik gebruikte ook valeriaan tabletjes, ik was nl best nerveus.
Ik vind het enorm lief van je dat je zo helpt, echt dapper want een verslaafde kan soms best lastig zijn....
😘

Login of registreer om te reageren
06-05-2020 om 16:17 uur

Nu maak ik me zorgen of ik niet te hulp gevend ben. Maar zet door, hij heeft het wel verdiend dat iemand voor hem zorgt

Login of registreer om te reageren
07-05-2020 om 07:27 uur
Reactie op Pioenroos

Nu maak ik me zorgen of ik niet te hulp gevend ben. Maar zet door, hij heeft het wel verdiend dat iemand voor hem zorgt

Niet doen hoor! Je geeft aandacht als hij dat nodig vindt. Niet pushen, want dat werkt niet. Ook niet elke keer vragen of het lukt met stoppen. Heeft hij het moeilijk, probeer dan om hem af te leiden.

Valt ook niet mee voor jou, omdat je het niet herkent. Kalm aan. :)

Login of registreer om te reageren
07-05-2020 om 10:09 uur
Reactie op Pioenroos

Nu maak ik me zorgen of ik niet te hulp gevend ben. Maar zet door, hij heeft het wel verdiend dat iemand voor hem zorgt

Niet bang voor zijn, een verslaafde van roken is niet agressief hihi...grapje moet kunnen
Maar indd wat @Anna50 ook schrijft, op afstand wat blijven ondersteunen, elke keer vragen hoe het gaat, zeker niet doen..
Stel hij denkt even niet aan roken...door die vraag trigger je het dan weer.
Geef dit maar aan: mocht je even van je al willen praten of kan ik iets doen laat het mij weten
Merk je dat hij wat down is, probeer zn aandacht te verleggen.
En praat hij erover, benadruk dan niet steeds:het komt goed enz.
Laat hem vooral even spuien, ook zn narigheid...ga dan even erin mee en benadruk dat het moeilijk is en zwaar, dan weer vervolgens een oppepper:je doet het al zo goed nu en deze dag is er 1
En dan eindig je weer met:ook moeilijke dingen kun jij, ik weet gewoon dat je keisterk bent en een dipdag mag ook, je bent een mens geen machine.
Zoiets denk ik is beter dan lesjes geven wat roken doet,dat weet iedereen al lang.
Vind t heel lief van je, dat is nu samen sterk zijn, je bent een kanjer!!
😘

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 10:03 uur

Ik rook vanaf 1992 niet meer,ben van de ene op de andere dag gestopt,ik rookte ca 6 pakjes zware van Nelle per week en nog enkele pakjes Montana/Cabalero.
Heb mij zelf een paar vragen gesteld,
1e is roken lekker?,ja alleen de eerste bij de koffie en verder niet,
2e is roken gezond?,nee dus,
3e wat kost het?,veel geld ieder jaar waar je veel leukere dingen mee kunt doen.
Maar ook belangrijk is het zelf echt willen stoppen met roken,je voelt je een paar dagen echt beroerd,ook net of je wangen naar binnen vallen en als je daar doorheen bent is het een kwestie van doorzetten en geen sigaret meer aanraken.

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 13:26 uur

Dat heeft hij mij ook allemaal verteld. Hij heeft nu zo'n elektrisch ding, en gaat stap voor stap de nicotine minderen en doet acupunctuur. Vandaag was hij stiller als anders, maar kreeg hem aan het lachen. Toen hij een stukje ging wandelen omdat hij behoefte had maar niet wilde roken heb ik gezegd dat ik trots op hem ben. Tot nu toe lijkt het te functioneren. Hij heeft natuurlijk alleen minder en nog niet stop. Wacht maar wat er komt.

Login of registreer om te reageren