Hoi

04-05-2020 om 15:44 uur

Ik ben Theodokolos,klinkt grieks maar ben het niet,ik houd wel van de Griekse keuken.
Na klachten van kortademig en snel buiten adem is bij mij januari 2018 een test gedaan en bleek ik COPD te hebben(GOLD 2),tja wat moet je dan? Weer trainen? vergeet het maar want het is een circel als je buiten adem bent,niet benauwd maar te weinig zuurstof krijgen.
Als ik terug denk kreeg ik de eerste klachten eind 2015 op de puppy cursus waar ik niet kon mee lopen en rennen met de andere cursusten.
In 2017 aan het spelen gegaan met mijn hart en bloeddruk medicijnen io met de cadioloog,maar ook dat hielp niet,de scan in en bleek ik bij inspanning een vernauwing in een kransslagader te krijgen,hartcatersatie gehad en daar bleek niets aan de hand,uitzonderlijk schone aders voor een diabeet voor zover te zien was.

2018 dan getest op COPD en dat bleek de boosdoener,gebruik geen pufje,heb ik m.i. ook (nog) niet nodig,maar als ik de trap oploop(13 treden) dan ben ik kapot,de ademhalingstherapie helpt dan om weer snel de oude te zijn maar soms vergeet ik dat en raak ik in een paniek/angst aanval.(hyperventilatie???)
Lopen of wandelen gaat wel maar wel op mijn eigen tempo en dat doe ik (te)weinig,wat klussen in de tuin enz gaat ook,maar ook weer op een ander tempo dan een paar jaar geleden.

Nu gebruik ik ook een CPAP voor OSAS(slaap apneu) sinds 2011,zou deze ook invloed op COPD kunnen hebben?
Roken doe ik niet meer sinds 1992,wel stond ik door mijn werk wel vaker in de rook en dampen.
Op het internet is weinig te vinden over COPD als alleeen de officiele sites en mijn ervaring is dat mede patienten je vaak beter kunnen helpen met vragen en antwoorden.
Dat was het zo'n beetje de rest vraag ik wel op het forum.

Login of registreer om te reageren
04-05-2020 om 16:01 uur

Welkom! Word je vaak Theo genoemd en ben je daar ok mee? Lastige naam / nickname anders!

Fijn dat je je even voorstelt, ik hoop dat je antwoorden vind.

Ik heb zelf ook COPD en astma.

Login of registreer om te reageren
04-05-2020 om 16:05 uur

Welkom op het forum. Zelf heb ik astma, dus weinig ervaring met copd. Zou niet durven zonder medicatie.

Login of registreer om te reageren
04-05-2020 om 22:16 uur

Welkom hier, veel lees en schrijf plezier gewenst

Login of registreer om te reageren