Bukken of buigen

01-05-2020 om 19:20 uur

Vraagje als ik voorover buig om iets op te pakken of gebukt werkzaamheden doe word ik kortademig. Als ik dan weer recht op sta zakt het weer af. Ook als ik inelkaar zit heb ik er wat ladst van Ik heb longemfyseem gold2 .

Is dit gewoon hoort dat bij het ziektebeeld.
Ook merk ik dat het beter ging bij de droogte van de afgelopen tijd als nu dat het weer vochtig kil is

Hoor het graag van jullie

Login of registreer om te reageren
01-05-2020 om 23:52 uur

Hallo ingrid,

Ja hoor komt mij heel bekend voor, dit komt omdat je longen groter zijn, uitgerekte longen nemen meer ruimte in en buk je dan dan merk je meer benauwdheid.
Ook met teveel in elkaar zitten indd en ook als ik teveel eet of drink.
Alles moet met mate dan gaat het t best.
Voor mij is bukken echt een crime inmiddels, dan kan ik soms niet eens meer omhoog komen zonder echt in een aanval terecht te komen.
Ik heb ook veel hulpmiddeltjes tegenwoordig, stoffer en blikje op steel, zo kun je makkelijk iets opvegen, ook als je iets last vallen.
En zodra ik in een laag kastje moet zijn, pak ik daar gelijk uit wat ik die dag nodig heb, bijv kruiden voor het eten.
Keukenkastjes anders inrichten helpt ook.
Veel zaken heb ik in mandjes , die schuif je makkelijk eruit ipv achteruit een kast iets pakken.

Wat het weer betreft, de 1 heeft meer last met vocht, de ander met droogte.
Ik zelf heb ook astma erbij dus ook last met vocht vaak.
Sterkte en groetjes !

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 07:49 uur

Ja, is mij ook bekend. Ik heb een ikea krukje (ook een klein trapje) daar zit ik op en doe dan iets.
Net wat @goudvisje ook zegt ook met het eten. Als ik iets heel lekker vind heb ik nog weleens de neiging om het achter elkaar op te eten. Foute boel dan. :) Kan nog wel bukken, maar geen doucheputje meer schoonmaken.

Ik heb gelukkig allemaal lades in de keuken, dus makkelijk iets pakken.
@goudvisje, ik heb ook nog zo'n stoffer en blikje op een steel. Zal ik ook eens gebruiken.

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 09:07 uur

Die lades zijn handiger in de keuken, die heb ik niet, ja gewone laatjes voor t bestek :)
Indd op een krukje ook handig @Anna50 , en ik heb nu een soort trippelkruk in de keuken, met koken kan ik dan de hele keuken doorsjeesen...zittend en rollend
Ja die stoffer en blik is vooral handig met iets laten vallen hihi.
Graag gedaan, zo helpen we elkaar met al die onduidelijke klachten, copd geeft meer problemen dan alleen benauwdheid...jammer genoeg.
Fijn weekend 😘

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 09:38 uur

@goudvisje, geeft zeker problemen. Maar we zijn wel slim om iets te verzinnen. 😉 Zo koop ik instapschoenen/sneakers , lekker makkelijk hoef je geen veters te strikken. En met een lange schoenlepel is het helemaal fijn. Heb ik gelukkig nog niet nodig gehad.

Ik dacht verleden keer slim te zijn, NOT. Ik had zo'n soort van een swiffer plumeau. Dacht als ik die in een sopje doe, kan ik mooi de onderste gedeelte van deuren/kastjes schoonmaken. Was dat ding loei zwaar geworden door het water. 🤣😜

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 11:08 uur
Reactie op Anna50

@goudvisje, geeft zeker problemen. Maar we zijn wel slim om iets te verzinnen. 😉 Zo koop ik instapschoenen/sneakers , lekker makkelijk hoef je geen veters te strikken. En met een lange schoenlepel is het helemaal fijn. Heb ik gelukkig nog niet nodig gehad.

Ik dacht verleden keer slim te zijn, NOT. Ik had zo'n soort van een swiffer plumeau. Dacht als ik die in een sopje doe, kan ik mooi de onderste gedeelte van deuren/kastjes schoonmaken. Was dat ding loei zwaar geworden door het water. 🤣😜

Whoohahaha geweldig verhaal voor op verjaardagen....
Herkenbaar, ik dacht ooit handig te zijn , lang geleden, om de kruimeldief eens grondig te reinigen, want wat was hij vies van binnen, lekker in sopje...
Deed daarna niks meer.....was even vergeten dat dat blok soort batterij was..
Voorachter in kastjes of andere kasten, gebruik ik een lange spatel, doe ik oud nat washandje omheen , daarna droge om af te drogen...
En sommige spullen zet mijn man op tafel en kan ik dan schoonmaken en zet hij ze terug...liefde is....samen poetsen 😄

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 11:30 uur

@goudvisje, mag ik je man af en toe lenen? 🤣

Login of registreer om te reageren