conditie opbouwen (revalidatie)

29-04-2020 om 14:42 uur

Door omstandigheden heb 2 jaar niet gesport en kan ik alleen wandelen en zwemmen als beweging. Ook kan ik niet veel eten, max zo'n 2500 calorieën (ik ben een man van boven de dertig). Zwemmen valt af want de zwembaden zijn natuurlijk dicht. Nu heb ik gisteren 10.000 stappen gelopen (7 km) en gisteren zo'n 8000 (6 km). Vandaag ben ik fysiek uitgeput, alsof mijn binnenste op een pijnlijke manier gespannen staat. Kennen jullie dat, die bijna fysiek pijnlijke vermoeidheid? Of is dat vreemd? Hoe dan ook, hoe kan ik het beste mijn conditie opbouwen? Afgelopen weken liep ik gemiddeld zo'n 4000 stappen per dag in coronatijd, maar dat is een beetje te weinig, denk ik.

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 15:07 uur

ja hoor, ik herken de moeheid. mijn zus vraagt dan of mijn spieren moe zijn, nee zeg ik dan, alles is moe.

hoe je op kan bouwen? als 4000 goed gaat dan de week erop 4500 als dat goed gaat de week erop 5000, als dat goed gaat 5500 en als dat goed gaat.... zo bouw je op
teveel doen is afbraak, helpt je dus niks.

nederland in beweging is ook een leuke om conditie op te bouwen, heb ik gemerkt ;-)

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 15:14 uur

Je kan het beste ook een dag rust tussendoor nemen. Anders is je lijf nog niet hersteld en bouw je niet op.

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 15:21 uur

Oké, goed om te weten, dank. En als je een dag per ongeluk toch door gaat, is dat gevaarlijk?

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 15:24 uur

Je gaat er waarschijnlijk niet dood van maar je breekt je conditie dan eerder af dan dat je opbouwt.

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 15:29 uur
Reactie op Akman

Oké, goed om te weten, dank. En als je een dag per ongeluk toch door gaat, is dat gevaarlijk?

nee hoor, ik loop op t moment ook iedere dag tussen de 3 en 8 km (heb verder geen afspraken op een dag) de ene keer dus wat minder dan de andere keer. en ik ben live en kicking ;-)

Daantje heeft zeker gelijk, wil je gaan sporten naast bv werk dan moet je dat sporten niet iedere dag willen
En ben je moe dan een dagje rust!

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 16:02 uur

Vandaag moe, maar wandel dan toch weer bijna 4 km. En moet nog huishoudelijke dingen doen.

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 18:34 uur

Ik heb astma en ik fiets elke avond 45 minuten op de hometrainer.

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 13:37 uur

Ik heb het nagerekend, ik eet zo'n 2100 kcal per dag. Ik moet aankomen. En zo'n 4400 stappen is zo'n 3 km (ik maak kennelijk geen grote stappen, zegt mijn stappenteller). Dus ik eet geloof ik te weinig (maar kan niet veel anders door een aandoening aan mijn slokdarm waardoor veel soorten voedsel onmogelijk zijn en grote porties eveneens). Op deze manier moet ik én revalideren, én aankomen. Lastig!

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 13:40 uur
Reactie op Akman

Ik heb het nagerekend, ik eet zo'n 2100 kcal per dag. Ik moet aankomen. En zo'n 4400 stappen is zo'n 3 km (ik maak kennelijk geen grote stappen, zegt mijn stappenteller). Dus ik eet geloof ik te weinig (maar kan niet veel anders door een aandoening aan mijn slokdarm waardoor veel soorten voedsel onmogelijk zijn en grote porties eveneens). Op deze manier moet ik én revalideren, én aankomen. Lastig!

zou je niet naar een diëtiste willen, die kan goed aangeven wat en waarom je wat moet eten om aan te komen

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 15:51 uur

Ja, heb er al 3 versleten, maar ze hebben weinig tijd en begrijpen niet veel van mijn zeldzame slokdarmaandoening.. Miss een natuurvoedingsdiëtiste nu.

Login of registreer om te reageren