achromobacter

26-04-2020 om 11:56 uur

Hey

Graag ontvang ik wat meer info over de bacterie Achromobacter. Sinds 6 maanden ben ik op de sukkel en heb ik lichte koorts. Uit 2 bronchoscopies komt de achromobacter.
Hiervoor ben ik al 2x opgenomen voor 14 dagen en kreeg ik pipperacilline. De bacterie geraakt precies niet klein.
Ik heb bronchoectasien, geen muco!
de secreties zijn niet zeer dradig en moeilijk op te halen met kine. Ik doe 4x per dag hypertoon 3% met Ventolin en gebruik unitair. Als onderhoudsdosis neem ik azythromycine 250 mg per dag.
Geen enkele longarts kan me vertellen wat voor schade deze bacterie brengt en hoe ik de toekomst moet zien. Longfunctie goed 96% maar voel me kortademig en moe.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-04-2020 om 08:59 uur

Achromobacter, meestal de xylosoxidans is een gram-negatieve bacterie die zijn kans schoon ziet als de afweer in de longen verminderd is. Die bacterie wordt vaker gezien bij cystic fibrosis (muco in het Vlaams) maar komt ook voor bij patiënten met wat we noemen non-CF bronchiëctasieën.
Ze kunnen longontstekingen veroorzaken maar niemand weet precies hoeveel kwaad ze nou werkelijk kunnen. Van sluimerende infecties kun je natuurlijk wel veel last hebben.
De Achromobacter is weinig of niet gevoelig voor de meeste antibiotica. Piperacilline wil nog wel eens helpen, met imipenem, meropenem en ticarcilline zijn ook wel successen geboekt. Toch wordt algemeen aangenomen dat je zo'n bacterie heel moeilijk nog kwijt raakt.
Met een longfunctie die nu 96% is, is er gelukkig wel wat marge voor het geval de ontsteking opspeelt.
Zorgen voor een geode conditie en dus veel bewegen, en een goede voedingstoestand en niet roken is bij alle patiënten met bronchiëctasieën aan te raden. Ook als je die niet hebt, trouwens!

Login of registreer om te reageren
28-04-2020 om 10:20 uur

Dank voor jouw reactie. Bij mij hebben ze enkel piperacilline tazbectam gegeven gedurende 14 d. Is het beter wanneer die wordt gegeven met bijv meropenem? Mvg Fie

Login of registreer om te reageren