Ernstig astma en kinderen weer naar school (Corona)

23-04-2020 om 13:37 uur

Beste deskundigen,

Vanwege mijn ernstig eosinofiel astma vermoed ik dat ik als 44-jarige tot een risicogroep behoor voor Covid-19 (SARS-CoV-2). Mijn vraag heeft betrekking op de risico-inschatting als straks de kinderen weer naar school gaan. Mijn kinderen zijn 6 en 8. Als ik de onderzoeken en deskundigen moet geloven spelen kinderen geen centrale rol bij de verspreding van het virus. Men geeft echter wel steeds aan dat dit risico er wel is, maar heel klein. Ik weet dat er nog heel veel onbekend is rondom SARS-CoV-2, maar vroeg mij toch af wat jullie advies is in deze situatie voor mij en anderen die wellicht met deze vraag spelen..

Groet en alvast dank voor (hopelijk) een reactie!

Login of registreer om te reageren
24-04-2020 om 08:27 uur

Zie ook de site: https://www.longfonds.nl/corona-longziekten. Er is nog geen duidelijk bewijs dat mensen met een longaandoening een verhoogd risico lopen op besmetting. Als u het krijgt dan gebeurt dat via direct contact en via druppeltjes in de lucht. U kunt at risico verminderen door uw kinderen consequent handen te laten wassen. Ik kan niet zeggen wat de gevolgen van een besmetting voor u zijn. Misschien moet u uw longarts vragen wat te doen, of beschikt u al over een longaanval actie plan?

Login of registreer om te reageren
24-04-2020 om 13:07 uur

Zeer veel dank voor de reactie!
Ik begrijp inderdaad dat ik niet meer of minder besmetbaar ben, maar wel dat als ik het krijg de kans op een zwaarder verloop groter is dan zonder mijn astma vorm. Dus de kern van mijn vraag is meer of ik de kinderen zou moeten verbieden om naar school te gaan, omdat de kans op verspreiding via kinderen wellicht kleiner is dan via volwassenen, maar kleiner betekent niet nihil.

Met vriendelijke groet,
Peter Karman

Login of registreer om te reageren