door luchtvochtigheid moe en kortademig

22-04-2020 om 15:28 uur

Sinds 9 jaar woon en werk ik in Kos, Griekenland.
Als kind (tot ca 20 jaar) had ik veel last van eczeem en astma.
Daarna voelde ik mij prima tot ik 2 jaar geleden(63 jaar) last kreeg van hartklachten ben 2 x gedotterd en stens gekregen en medicatie voor bloeddruk.
Ik eet en leef redelijk gezond en fiets en loop veel.
Een jaar geleden ben ik verhuisd naar een lager gelegen deel van het eiland waar de natuurlijke luchtvochtigheid hoog is (ook thuis) met name de periode van ca november tot en met juni.
Daardoor slaap ik slecht, ben ik snel moe en kortademig.
Wat kan ik hier tegen doen?
Is er een middel voor bij de apotheek voor handen waar ik om kan vragen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-04-2020 om 10:09 uur

Het kan zijn dat door de verandering van omgeving met meer luchtvochtigheid de astma klachten weer toenemen. Hiervoor adviseer ik naar de huisarts te gaan en eventueel inhalatie medicatie te gaan gebruiken in overleg met de huisarts. Indien mogelijk op Kos dan adviseer ik ook eenmalig naar de longarts te gaan en longfunctietesten te laten verrichten om te kijken of de klachten inderdaad van de longen komen. Met uw voorgeschiedenis van hartklachten zouden de klachten ook van het hart af kunnen komen. Het onderscheid tussen hart en long klachten is vaak lastig. Ook een controle bij de cardioloog is nodig om te kijken of daar de klachten nog van zouden kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren