Lage saturatie zonder klachten

20-04-2020 om 12:28 uur

Hoi,

Nu de coronacrisis in volle gang is, lees ik dat een voorwaarde om opgenomen te worden of niet de saturatiewaarde is. Nu vroeg ik me af of een saturatiemeter 100% betrouwbaar is?

Ik heb namelijk een paar maanden geleden voor mijn studie een paar keer mijn saturatie moeten meten, en die was standaard te laag, ook in rust (tussen de 90 en 93%). Ik heb verder 0 klachten, rook niet, hartslag was ook prima (hooguit wat aan de hoge kant, rond de 90 bpm), en ik kan gewoon goed sporten zonder benauwdheid enzo. Ik maakte me er toen niet zo druk over omdat mijn handen/voeten altijd vrij koud zijn en mijn hand tijdens de meting ook wat trilde omdat ik hem niet neer mocht leggen van de mensen die me onderzochten. Ik ging er vanuit dat de meting dus wel fout zou zijn, omdat ik met mijn waardes standaard aan de zuurstof zou moeten. Maar nu er zoveel waarde wordt gehecht aan die saturatiemeter, vraag ik me af of het wel echt kan kloppen dat hij bij mij niet helemaal betrouwbaar resultaat gaf? Of zijn er eventueel aandoeningen die continue een lage saturatie geven, terwijl je 0 klachten hebt?

Login of registreer om te reageren
20-04-2020 om 13:06 uur

Saturatie meten met meter blijft een momentopname, koude handen geeft vaak lagere cijfers, ook spanning op handen, trillen dus.
Het is juist wel belangrijk je hand zo rustig mogelijk neer te leggen of hangen.
Denk dat ze bij langdurige slechte saturatie altijd daarna bloedgas prikken, die cijfers zijn betrouwbaarder.
Een sat. meter is nooit 100 %betrouwbaar.
Bij corona, gaat 't vaak om erg lage saturatie en wordt veelal ook scan gemaakt en denk ook bloedgas geprikt.
Ik zou 't eens opmeten met warme vingers in rust en zonder nagellak.
Anders eens navragen bij je huisarts
Groetjes

Login of registreer om te reageren
24-04-2020 om 07:18 uur

Hoi Lola0811,

Goudvisje geeft je een prima antwoord. Wij hebben hier niets meer aan toe te voegen.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
24-04-2020 om 12:34 uur

@Lola0811 , een tijdje geleden heb ik ook een saturatiemeter aangeschaft maar dat ding geeft zoveel onrust.
Op mijn ene vinger is ie meestal goed en op een andere vinger geeft hij weleens 85% aan. Mijn dochter die gezonde longen en een superconditie heeft, haalt ook vaak niet de 99% Maar zij heeft snel koude voeten en handen, misschien dat hij daarom ook minder betrouwbaar meet.

Login of registreer om te reageren