Geen diagnose, wel longklachten (in corona tijd)

18-04-2020 om 10:08 uur

Goedemiddag, ik zou graag willen informeren onder welke astmatische aandoening mijn klachten zouden vallen. Deze klachten heb ik gedurende mijn hele leven maar beheersen mijn leven niet (op enige aanpassing en vermijding van bepaalde ruimtes na). Gezien de vele andere ernstigere aandoeningen mag ik absoluut niet klagen, maar zou het toch graag even in het licht willen houden in deze tijd van corona. Ik maak me zorgen of ik risico loop voor ernstige klachten. Zonder diagnose weet ik niet of ik in een risicogroep val. Ook mijn omgeving stelt hier nu vragen over.

Als kind: regelmatig bronchitis, niet chronisch
Op latere leeftijd tot aan nu: overgevoelig voor vochtige ruimtes. In vochtige ruimtes door bijv. natte was (een enkel kledingstuk is voldoende) begin ik gelijk diep te hoesten: te 'blaffen', diep, hol en zwaar geluid, en krijg ik het benauwd. Dit gebeurt acuut en is direct over na aanpassing. Daarnaast ben ik allergisch en hypersensitief voor schimmel (in huizen of kleren). Een beetje schimmel is voldoende om er ziek van te worden, dit is snel over wanneer ik me naar een een gezond klimaat verplaats. Het houdt maximaal een a twee dagen aan, afhankelijk van de duur van blootstelling.

Alvast bedankt voor uw informatie.

Groet,
Clemence
(vrouw, 34)

Login of registreer om te reageren
20-04-2020 om 12:10 uur

Beste Clemence

Op grond van het verhaal zou ik willen gokken dat u allergisch astma hebt. Astma is meestal piepen en benauwdheid, maar soms is het enkel prikkelbare luchtwegen.
Dit is te testen via een histamine of metacholineprovocatietest in een longfunctieafdeling.

Toegenomen prikkelbaarheid of hyperreactiviteit is een milde vorm van astma, dus in principe hoeft u geen extra angst voor het coronavirus te hebben.

Login of registreer om te reageren