Nasleep Pleuritis

18-04-2020 om 07:31 uur

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de nasleep van pleuritis (wat is normaal en wanneer moet je actie ondernemen). Ik woon in Duitsland en kan helaas niet bij een longpunt voorbijkomen en mijn huisarts is zich ook niet helemaal zeker. Ik ben 28 jaar oud en voorheen sportte ik 4x per week.

Een samenvatting van het circus:

Begin december
Eerste klachten, pijn bij de schouderbladen

Midden/eind december
Constatering natte pleuritis links en rechts (24mm en 23mm), CRP waarde van 250, opname in ziekenhuis en behandeling met antibiotica. Na 1,5 weken ontslagen met duidelijke verbetering maar geen diagnose kunnen stellen.

Midden januari
Sterke verbetering, en CRP waarde weer normaal.

Eind januari
Druk op de borst die weer opsteekt. CRP in 1 week weer naar 50 en dit keer vocht bij het hart, geen pleuritis. Voor de zekerheid opgenomen weer in het ziekenhuis, behandeling van 3/4 dagen met een prednisonkuur. CRP weer gedaalt en na 1 week ontslagen. Nog steeds geen dianose kunnen stellen en rheumafaktoren, maag & darmziekten, urologischeziekten zijn met verschillende en meerdere tests uitgesloten.

Midden/eind februari
Vocht bij het hart nu ook weg, klachten zijn nog wel aanwezig, regelmatig het gevoel bij de schouderbladen alsof iets schuurt.

Midden maart
Voor het eerst weer een fit gevoel, maar merkte de klachten nog op de achtergrond.

Begin april&midden april
Weer begonnen met sporten, maar merk nog een paar klachten.

Wat het uiteindelijk heeft veroorzaakt weten ze nog steeds niet en wordt waarschijnlijk niet meer duidelijk. Wat mij interesseert, is wat na zo een periode nog midden april 'normaal' is aan klachten en of ik er goed aan doe, nu al te sporten. Ik merk af en toe nog bij mijn schouderbladen een zeurend gevoel, alsof de twee vellen op elkaar liggen en 'vastliggen' totdat ik 5 min hardgelopen heb. Ook voel ik dagelijks een kleine zeur bij de onderrand van m'n ribben, waar het vocht zat (de ene dag links, de andere dag rechts, voor, achter etc.). Tot slot merk ik nog steeds dat wanneer ik zeer diep inadem, nog een zeer zeer licht drukgevoel voel.

Ik weet dat wanneer het verslechterd, ik sowieso een longarts zal moeten bezoeken. Op het moment zit het nog ertussenin en ik weet niet, of ik stiekem met iets rond kan lopen wat eigenlijk niet normaal is. Ik hoor graag jullie (professionele) mening hierover!

Alvast bedankt,
Roel

Login of registreer om te reageren
20-04-2020 om 13:03 uur

Hallo Roel, welkom op het forum. Ik kan je helaas niet helpen, weet er niets van. Je zou eventueel je vraag ook kunnen stellen aan de deskundige. Daar is een speciaal topic van.

Sterkte!
Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren