blijvend benauwd

11-04-2020 om 21:33 uur

ik heb een vraag, ik heb een fikse exacerbatie gehad van mijn astma met een infectie in december. ik ben deels opgeknapt maar heb er een blijvende benauwdheid aan over gehouden. in februari weer een exacerbatie met een verlengde prednison kuur. ook hier weer deels mee op geknapt meer blijf alsnog benauwd. het voelt alsof mijn longen opgeblazen zijn, en ik niet meer lucht kan inademen wat het heel vermoeiend maakt. als ik mijn vernevelaar gebruik geeft het wel verlichting maar zo gauw het uitwerkt ben ik ook weer terug bij af. hoe kan dit?

Login of registreer om te reageren
11-04-2020 om 21:34 uur

ter aanvulling, nu sinds een week weer aan de ab en prednison

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-04-2020 om 10:20 uur

beste
wanneer er langere tijd een slechtere situatie van een astma is ontstaan zijn er diverse mogelijke oorzaken voor te bedenken. het kan aan omgevingsinvloeden liggen, bijvoorbeeld andere woon- werk- of leefsituatie met nieuwe ongunstige exposities; er kan een andere aandoening doorheen spelen, bijvoorbeeld reflux vanuit de maag naar de slokdarm, schildklierproblemen, een andere aandoening in de long; een nieuw medicijn (berucht zijn betablokkers ook bijvoorbeeld als oogdruppels); of het astma zelf doet vervelender na een fikse luchtweginfectie al of niet door andere astma medicatie. om dit na te lopen is goed overleg met je behandelend arts nodig

Login of registreer om te reageren