klachten na inademen verschillende stoffen

07-04-2020 om 19:40 uur

Goedenavond,

Ik had bij het voorstellen dit al geplaatst maar ik vraag het maar eens aan een deskundige.

Mijn naam is Jan, 45 jaar en ik ben al vanaf mijn 15e werkzaam in de metaalbewerking. Het is een prachtig vak.
Hoofdzakelijk bewerk ik metalen, kunststoffen en non-ferro-metalen met een bewerkingscentrum.
Sinds een aantal jaren heb ik steeds meer last van mijn longen. Rond de wintertijd kans op longontstekingen en veel last van benauwdheid.

Ik ben al verschillende malen in het ziekenhuis geweest voor onderzoek maar er komt gewoon niets uit. Dus ook bij longarts in Tiel.

Als ik in contact kom met diesellucht (verbrand) dan hoest ik mijn longen uit het lijf. De longen gaan verschrikkelijk pijn doen. Het lijkt er ook op dat de klachten steeds erger worden. Ook als er geslepen wordt in mijn buurt dan slaan mijn longen op hol, vooral RVS is erg. Ook lasdampen zijn funest. Ik ben bang dat als het zo doorgaat ik mijn vak moet laten vallen wat ik echt verschrikkelijk zou vinden. Vandaag weer een akkefietje gehad. er bleek buiten een vuilnisbak voor de sigaretten te schroeien. Het leek net alsof er in de buurt snoeihout werd verbrand, dit was ook mijn gedachten hierover tot ik naar huis ging en de vuilnisbak zag roken. Deze was even op een afstandje van het pand gezet om af te koelen met de roldeur open. Voor niets die rook ingeademd. We zijn nu 4 uur verder en ik heb enorm last van pijn op de longen.

Ondertussen zijn we een dag verder en ik heb nog steeds pijn, Ik hoest amper maar ik voel me echt niet lekker van de pijn.

Wat kan dit zijn en wat voor actie moet ik ondernemen. De huisarts heeft me al verschillende blaastesten laten doen en mijn longinhoud is echt groot. het zuurstofpercentage ligt altijd boven de 97 procent maar ik voel me zo vaak beroerd.
Het lijkt wel of ik steeds minder luchtvervuiling kan hebben.

In januari een kuur gehad en maart ook een kuur gehad. Het zit dan net tegen een longontsteking aan en dat weet ik dan meestal op tijd en kan ik dat voor zijn. Nu kan ik voor het eerst geen kuur meer krijgen anders wordt ik immuun voor de antibiotica.

Ik ben echt bang geweest dat het met deze tijd van corona een risico wordt voor me.

Wat kan ik het beste doen, De longarts in Tiel kon niets raars vinden ook heb ik een fietstest gedaan.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-04-2020 om 08:37 uur

Van het inhaleren van viezigheid op het werk kan zeker schade ontstaan aan de longen. Of dat hier het geval is is moeilijk te zeggen. Blijkbaar is er al allerhande onderzoek naar gedaan.
Verdwijnen de klachten na langere afwezigheid van het werk, bijvoorbeeld tijdens vakanties? Zijn er andere prikkels dan alleen die van het werk die de klachten veroorzaken. Heeft er al eens een bedrijfsarts naar de werkomstandigheden gekeken? Zijn er voldoende veilgheids- en ventilatiemaatregelen genomen? Roken? Nee toch zeker!
In algemene zin kunnen er meerdere soorten afwijkingen ontstaan door inademen van viezigheid. Bijvoorbeeld schade aan de luchtwegen, wat kan leiden tot vernauwing van de luchtwegen (obstructie) of hyperreactiviteit. Hyperreactiviteit wil zeggen dat de luchtwegen heftig reageren op een prikkel die bij anderen geen reactive oplevert. Dat vertaalt zich in hoesten, kortademigheid en piepen. De longarts kan beide verschijnselen makkelijk testen in het longfunctielaboratoium.
Een andere vorm van schade is ontsteking en uiteindelijk verbindweefseling van de longblaasjes. Daar zijn acute en chronische vormen van beschreven. In het longfunctielaboratorium en op de CT-scan zijn tekenen daarvan eenvoudig te objectiveren. Dat wil overigens niet zeggen dat je dan ook meteen weet wat de boosdoener is. Dat kan een hele puzzle zijn.
Soms lukt het niet om precies te achterhalen waar de oorzaak precies ligt. Dan zit er niet veel anders op dan blootstelling vermijden en ander werk te zoeken. Dat zou heel jammer zijn als je metaalbewerking een prachtig vak vindt.

Login of registreer om te reageren
08-04-2020 om 15:21 uur

Hallo Hr. Wesseling,

Dank u wel voor deze uitgebreide uitleg. Hier heb ik zeker wat aan. Ik wil nu graag een afspraak gaan maken voor de longfunctielaboratoium. Dit omdat het met andere luchten zoals veel soorten deodorant, rook, diesellucht en prikkelende luchten ook is. Roken doe ik niet. Dat is al een voordeel. Mijn oma en oom van mijn vaders kant zijn overleden aan copd maar dit is gelukkig niet vastgesteld. Ook zit er exceem en bronchitis in onze familie. Ik hoop dat er een oplossing mag komen. Nogmaals hartelijk dank voor uw uitleg.

Groeten Jan

Login of registreer om te reageren
09-04-2020 om 15:32 uur

Nog 1 vraag.

Het is denk ik nu zo'n 14 jaar geleden dat ik een stof heb ingeademd waar ik lang last van heb gehad.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_zwarten

Het is een stof die de volgende stoffen bevat ; (natriumhydroxide, natriumnitraat, nitraat).

Kan dit tot deze longklachten hebben geleid? En kan dit nog herleid worden?

We deden dit bij het vorige bedrijf waar ik gewerkt had. Daar hadden we eigenlijk geen benul van dat we een masker moesten dragen. Het bedrijf is ondertussen ook gestopt met het chemisch zwarten van materialen.

Vriendelijke groeten,
Jan

Login of registreer om te reageren