Chronisch ziek en ontspoorde astma

03-04-2020 om 08:15 uur

Hallo allemaal,

Ik heb al sinds ik kan herinneren astma. Nu sinds ongeveer een jaar compleet ontregeld. Heb een super longarts, maar na uitbouw van mijn medicijnen geen verbetering.
Heb inmiddels foster, spiriva, ventolin, montelukast, budesonide neusspray, Levocetirizine, pantoprazol en Vitamine D kapsules. Alles hoogst mogelijke dosering.
Omdat er geen duidelijke allergie te vinden is, maar wel het IgE verhoogd was heb ik een anti-histaminicum.
In mijn laatste bloed onderzoek waren Eos verhoogd.

Mijn grootste probleem is het voortdurend hoesten, zelfs tot overgeven aan toe en de benauwdheid die daardoor ontstaat.

Nu wordt binnenkort onderzocht of ik wellicht Churg-Strauss heb.
Vroeg me af of deze symptomen eventueel bij Taailijm of Sarcoïdose passen kunnen, of nog iets anders. Ben langzaam ten einde raad. Heb veel vertrouwen in mijn longarts, maar ben gewoon benieuwd naar de mening van anderen.

Liefs Anne

Login of registreer om te reageren
03-04-2020 om 08:29 uur

Kom je niet in aanmerking voor een biological voor eosinofiel astma?

Login of registreer om te reageren
03-04-2020 om 08:31 uur

Daar hebben we het ook wel over gehad, maar mijn longarts wilde eerst nog een paar tests doen voordat hij me dat geeft. Onder andere Anca en Ana bepalen in bloed.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-04-2020 om 08:03 uur

Jammer dat het niet goed gaat.
Hoe oud is Anne? Wat is de longfunctie? Is er overgewicht?
Als astma niet goed te controleren is moet je je een paar dingen afvragen, wat die super longarts zeker gedaan zal hebben:
Is het wel astma, of is het (ook) iets anders? Dan zijn CF of bronchiëctasieën, sarcoïdose, EGPA (vroeger: Churg-Strauss) of een andere systeemziekte zeker opties.
Hardnekkig hoesten kan ook het gevolg zijn van reflux van zure maaginhoud naar de slokdarm. Een zuurremmer als pantoprazol kan daartegen helpen.
Ook afwijkingen in het KNO-gebied kunnen hardnekkige hoestklachten veroorzaken.
Zijn alle prikkels uitgebannen? Denk aan roken of prikkels op het werk.
Worden alle medicamenten nauwgezet en op de juiste manier gebruikt? Kun je goed omgaan met de gekozen inhalatoren?
Aanvullend onderzoek moet uitwijzen of er naast het astma iets anders speelt. Blijkbaar wordt dat al gedaan.
Een biologic tegen IgE of eosinofielen is zeker een optie. Daarmee verminder je de kans op aanvallen

Login of registreer om te reageren
06-04-2020 om 09:22 uur

Bedankt voor het antwoord.

25 jaar, BMI 28, longfunctie was in het gewenste bereik (normaal).

Over de diagnose astma twijfelt mijn longarts niet, ikzelf inmiddels wel, maar ik zie mezelf al allerlei ernstigere ziektes hebben.

Pantoprazol heb ik nu sinds 1 maand, merk geen verschil.

Ook aan KNO hebben we gedacht, heb een post nasal drip (klinkt leuker dan dat het is) en heb daarom neusspray en neusdouche.

Roken heb ik nooit gedaan. Werk in een zorginstelling, neem aan dat de prikkels daar niet zo groot zijn (maar weten doe ik het niet).

Ik heb ongeveer 7 jaar geleden een soort cursus gehad hoe ik moet inhaleren, denk dat ik het goed doe, gebruik in ieder geval mijn voorzetkamer. Gebruik mijn medicijnen braaf iedere dag, kan wel eens voorkomen dat ik iets later ben dan normaal, maar nooit later dan 2 uur na voorgeschreven tijd.

Maar als u het verhaal leest zou u dezelfde aanvullende onderzoeken doen, en aan de zelfde, voor mij toch ernstig klinkende ziektes, denken?

Login of registreer om te reageren