Astma niet onder controle

28-03-2020 om 10:50 uur

Hallo,

Ik zit een beetje in een moeilijke situatie vind ik zelf.
Ik heb vroeger jarenlang bij de longarts gelopen. Daarna is de astma goed onder controle geweest.
Nu ben ik al een jaar of 10 niet meer onder controle bij een longarts. Zij konden verder niks meer doen, dus was het klaar.
Vorig jaar maart heb ik een avondje mogen doorbrengen op de eerste hulp in het ziekenhuis, omdat het echt niet goed ging. Enorm benauwd en pijn met ademen en zo. Daarop heb ik toen Foster 100/6 gekregen (2x daags 1). De erge benauwdheid en pijn gingen over.
Nu ben ik al 3 weken ziek thuis. Ik had eerst verhoging. Extreem lucht tekort. Ik kon niet functioneren. Bij de huisarts geweest.
Nu inmiddels is de verhoging weg als ik rust houd. Bij de minste inspanning komt de verhoging wel weer terug.
Ik heb van de huisarts een verhoging gekregen van Foster naar 2x daags 2. We hebben Ventolin geprobeerd als verruimer. Hier werd ik ziek van (zo extreem benauwd dat ik me echt ziek voelde, na stoppen van de Ventolin ging dit over). Ook heb ik Ipratropium-bromide 20 microgram gehad waar ik geen verbetering bij merkte.
De huisarts geeft aan het moeilijk te vinden en het niet goed te weten. Hij zou me in willen sturen naar het ziekenhuis voor longfunctietesten en de longarts weer, maar dat gaat niet vanwege de corona.
Inmiddels voel ik me behoorlijk wanhopig. Ik mag (uiteraard) de deur niet uit. Ik kan niet goed onderzocht worden en de huisarts weet het niet meer. Ik heb echter niet het idee dat er in korte tijd wel mogelijkheid is voor longfunctie.
Ik merk dat ik conditioneel hard achteruit ga. Ik kan weinig doen, moet een keer of 3 per dag op bed liggen om te rusten, omdat ik zo vreselijk moe ben (en dat terwijl ik eigenlijk de hele dag niks doe). Als ik probeer toch iets te doen aan beweging, dan moet ik dat bekopen door me daarna misselijk van moeheid en benauwdheid te voelen.

Mijn vraag aan jullie: wat is jullie ervaring of idee wat ik als suggestie met de huisarts kan bespreken wat me nog kan helpen?

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 11:47 uur

Bloedonderzoek? Misschien heb je wel bloedarmoede of een tekort aan iets.

Misschien kan je huisarts telefonisch overleggen met de longarts.

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 12:59 uur

Kan je het benauwd krijgen en echt lucht te kort krijgen als je iets hebt als bloedarmoede?

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 13:49 uur

Je kunt je inderdaad erg kortademig/benauwd krijgen van bloedarmoede. Ik wist dit tot anderhalve maand terug ook niet en stond vreemd op te kijken toen de huisarts hier op wou testen. Maar ik had en heb bloedarmoede en voelde mij snel na het starten van de medicatie tegen bloedarmoede minder kortademig en minder moe.

Login of registreer om te reageren
08-04-2020 om 08:27 uur

Misschien toch nog een verhoging van je meds totdat het weer rustig is. En dan langzaam weer afbouwen? Ik weet uit ervaring dat de huisarts niet zo heel snel je meds ophoogt. Ook niet al zou het tijdelijk zijn.

En wat Daantje al zegt. Misschien dat de huisarts telefonisch kan overleggen met de longarts?

Reactie op Daantje
Bloedonderzoek? Misschien heb je wel bloedarmoede of een tekort aan iets.

Misschien kan je huisarts telefonisch overleggen met de longarts.

Login of registreer om te reageren