Maatregelen ernstig astma & COVID-19 / SARS-CoV2?

23-03-2020 om 09:22 uur

Wat raden de deskundigen aan voor extra maatregelen voor patienten met ernstig astma (e.a. ernstige longaandoeningen) ter voorkoming van infectie met SARS-CoV2?

Een snelle zoektocht naar internationaal beleid laat zien dat elders in het algemeen veel hardere maatregelen ter preventie worden geadviseerd aan deze doelgroep, omdat internationaal kraakhelder de stelling wordt genomen dat deze patienten een sterk verhoogd risico hebben op een ernstig gecompliceerd beloop bij infectie:

https://www.gov.uk/government/publications/guidance-on-shielding-and-pr…

Kortom: waarom wordt op het longfonds door deskundigen 'slechts' verwezen naar de huidige richtlijnen van het RIVM, die voor iedereen gelden (ook voor oersterke jonge mensen zonder ernstige longaandoening)?

Is er voor deze kwetsbare patientengroep niet meer nodig dan de huidige RIVM richtlijnen ter preventie van infectie, zoals bijvoorbeeld de NHS in Engeland aanraadt?

Inmiddels kan ik de term 'gezond verstand' niet meer horen, dus gelieve een antwoord zonder hierop een beroep te doen (als het daadwerkelijk zo gemakkelijk was als het gebruiken van 'gezond verstand' zaten we nu niet in een pandemie verstrikt, en zou zeker gezien het frequente beroep op ons 'gezond verstand' in Nederland de epidemie hier al over zijn hoogtepunt heen moeten zijn).

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 17:52 uur

Dat zou ik ook heel graag willen weten. Ook ik heb ernstig astma, en een zoektocht op internet bracht me op de website van asthma.uk. Daar wordt mensen met ernstig astma aangeraden 12 weken in isolatie te gaan, ik vind dat zelf nogal heftig en verschillend met de lakonieke Nederlandse stellingname. Hoe zit het nou?

Login of registreer om te reageren
27-03-2020 om 08:43 uur

Beste Sal,
Op onze website https://www.longfonds.nl/corona-longziekten worden vragen over het corona virus beantwoord door Menno van der Eerden (MvdE) en Monique Reijers (MR), longartsen en woordvoerders van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT).

We hebben jouw vraag ook doorgestuurd naar de coördinator van ons crisisteam om aan hen voor te leggen. Hopelijk wordt je vraag dus binnenkort op de website beantwoord. Voor hier sluiten we dit topic.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren