Ziek...

22-03-2020 om 09:08 uur

Moet even van me afschrijven...

Ben nu al ruim een week flink ziek, op sommige dagen zo benauwd dat ik eigenlijk niet voor mezelf kan zorgen.
Verder koorts, nou ja max 38.3, maar dat is voor mij hoog.
Het begon met keelpijn, hoesten en benauwd zijn.

Tja, ook de symptomen van Corona, maar dat heb je bij astma natuurlijk al snel.

De huisarts geeft enkel het advies uitzieken en sociale contacten beperken.
Ik woon in de provincie Groningen, ben twee weken geleden nog bij de longarts geweest, er waren toen nog geen vastgestelde gevallen van Corona hier.
Op de longpoli werd natuurlijk wel gehoest...wel afstand gehouden.

De taxi chauffeur vond ik eerder verdacht, hij moest veel hoesten vertelde hij, en ging toch werken.
In de elleboog hoesten wilde hij niet doen, vertelde hij spontaan, want ja dan wordt je jas toch vies šŸ˜²

Nu ben ik inmiddels zo'n 10 dagen ziek, temperatuur wisselend, maar iedere dag wel even rond de 38 graden.

Nadat het een paar dagen iets rustiger was, nu weer ontzettend benauwd, zit ook duidelijk op de longen.
Testen doen ze niet.

Ik slik antibiotica in onderhoud, in overleg met de huisarts dit verdubbeld in dosering sinds donderdag.

Ze nemen alleen patiƫnten op die aan de beademing moeten, zegt de huisarts doodleuk.
En zolang mijn saturatie goed is, kunnen ze toch niks doen.
Nu is mijn saturatie meestal goed, 96-98 % Na inspanning wel een dip van soms 82 %.

Zolang ik blijf liggen is die goed...
Maar is dat een goede graadmeter, ik ben desondanks echt flink benauwd, net eten en drinken halen, dit gaat bijna niet.

Vanwege POTS is mij hartslag ook extra hoog. Durf de Propanolol niet te slikken omdat ik het nog maar kort heb en nog niet weet of dat invloed heeft op astma.
Zonder ben ik nu ook flink benauwd,
dus dat is niet de enige oorzaak, maar nu nog extra risico lopen...ik heb geen reserve meer.
Ik vernevel al met Atrovent en een zoutoplossing, normaal werkt dat, nu vrijwel niet...

Nemen ze echt alleen patiƫnten op met lage saturatie of hoge koorts?
Heeft het zin om de dokters dienst te bellen, ben bang dat ze enkel naar de cijfers kijken en dat ik opnieuw het advies krijg van uitzieken.
Dat het alleen maar energie kost en niks oplevert behalve frustratie.

Zodra de saturatie daalt bel ik natuurlijk 112!!

Voor iedereen veel sterkte in deze toch wel bizarre tijd.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 09:48 uur

wat naar Teske. Idd nemen ze alleen heel zieke mensen op, dit omdat de kans groot is dat je nog een virus erbij krijgt. en natuurlijk ook om bedden vrij te houden voor heel heel zieke mensen.

zegt niet dat je geen goede behandeling hoort te krijgen. zou prednisolon nog wat toevoegen bij je benauwdheid. zelf zou ik mijn longarts bellen, maar weet niet hoe je dit met je longarts hebt afgesproken. En andere morgen je huisarts weer bellen, omdat dit - zoals ik t lees- niet gaat.

sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 10:02 uur

@emsepems

Dankjewel!

De huisarts raadt Prednison niet aan in geval van Corona.
Nu reageer ik ook zo heftig op prednison dat ik dat niet zomaar kan gaan slikken.

Had het ziekenhuis al gebeld, maar werd terug verwezen naar de huisarts.
Nog maar eens proberen of ik een telefonisch consult kan afspreken.
Ik heb net een nieuwe Longarts in een nieuw ziekenhuis, we hebben nog geen duidelijke afspraken gemaakt over hoe ik contact kan opnemen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 11:04 uur

Prednison adviseert ziekenhuis hier zo snel mogelijk zoveel als mogelijk af te bouwen omdat het je weerstand verlaagt. Corona is een virale infectie, dus je lichaam moet het zelf oplossen. In t ziekenhuis kunnen ze slechts proberen je lichaam daarbij te ondersteunen met extra vocht als je niet genoeg kunt drinken, extra zuurstof en in t uiterste geval hulp met ademen als je lichaam dat niet zelf niet meer kan.

Antibiotica kunnen hooguit helpen voorkomen dat je er nog een extra bacteriƫle infectie bij krijgt, of, als dat toch al gebeurd is, die behandelen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 11:19 uur

@EmmaW , dank je wel voor je reactie.

Ik heb al jaren last van een hardnekkige bacterie in de bijholten en nu en dan in de longen, en slik ook langdurig AB.

Het vocht is wel een probleem, door POTS heb ik last van hypovolemie, en moet minimaal 3 liter vocht drinken.
Met koorts erbij wel 4 liter vocht...
Dat lukt niet aldoor even goed. Drink wel ORS.

Ik probeer Pred te voorkomen, heb het wel in huis voor als het echt niet meer gaat.
Vanochtend was het echt heftig, ik krijg op dit moment gelukkig iets meer lucht...
Dag voor dag maar aanzien!

Wel apart, lotgenoot van me met ook luchtwegklachten mocht geen AB slikken, en moest daarom juist Prednison slikken.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 13:11 uur
Reactie op EmmaW

Prednison adviseert ziekenhuis hier zo snel mogelijk zoveel als mogelijk af te bouwen omdat het je weerstand verlaagt. Corona is een virale infectie, dus je lichaam moet het zelf oplossen. .

Maar als t door een virus je astma volledig ontregeld, krijg ik altijd prednisolon, dat zal met corona ook zo zijn.
snap het zo snel mogelijk afbouwen goed, dat doe ik ook altijd.

Maar medicatie/prednisolon moet natuurlijk altijd via de arts, die kennen jou en weet wat voor jou het beste is. Wat voor de ene goed is hoeft voor een ander niet goed te zijn.
sterkte teske!

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 14:11 uur

Dit is een virus wat we nog nooit gehad hebben. Je kan niet zomaar stellen dat je dan ook prednison zou krijgen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 14:39 uur

Iedereen moet absoluut met eigen arts overleggen wat in zijn of haar situatie nodig is.

Met afbouwen bedoelen ze hier nu niet na een kuur ofzo. Advies is om voorlopig meer klachten waarvoor prednison (onderhoud) nodig is te accepteren, om je weerstand in deze crisis zo hoog mogelijk te krijgen. Als bescherming en om als je toch ziek wordt zo goed mogelijk te kunnen herstellen. Geldt niet alleen voor longpatienten. Ook dermatologen, reumatologen, etc adviseren dat hier.

Dat doe je natuurlijk alleen in overleg met je eigen arts. Wanneer je het zonder of met minder prednison door je astma (!) zo benauwd zou krijgen dat daardoor een opname nodig is, dan kan dat reden zijn om door te slikken of zelfs te verhogen.

Login of registreer om te reageren
30-03-2020 om 13:15 uur

Nog bedankt voor jullie reacties, beetje laat... druk met overleg met verschillende instanties, en ben helaas nog steeds ziek...

Voor iedereen veel sterkte in deze bizarre tijd!!

Login of registreer om te reageren