Open tbc verleden en corona vraag

15-03-2020 om 21:24 uur

Beste artsen
Mijn man heeft in 2015 open tbc gehad met longvliesontsteking en is daar ernstig ziek van geweest. Hij heeft blijvende schade aan zijn longen overgehouden.
Nu werkt mijn man in de bouw als metselaar en werkt momenteel in een van de corona haarden nl in Breda. Hij zit dagelijks in een bus en in een keet samen met andere bouwvakkers.
Hij is bang om het virus op te lopen ivm zijn longen. Hij wil graag weten of het verantwoord is om te blijven werken of dat hij beter thuis kan blijven. Ook tijdens het werken komen er regematig anderen bij hem staan , ook om te kletsen. Mijn man is 53 en heeft ook diabetes. Loopt mijn man ook meer risico om ernstig ziek te worden door dit virus?
Ik hoop op antwoorden op mijn vragen
Alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 21:34 uur

Je mag nu sowieso niet meer met zijn allen tegelijk in een keet pauzeren, je moet twee meter afstand houden en eventueel in ploegen pauzeren/werken.

Als je in een risicogroep zit, moet je met je leidinggevende overleggen.

Zo is het tenminste op mijn werk geregeld.

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 13:47 uur

Je stelt je vraag aan een deskundige. Ik verwacht dat het antwoord van een deskundige nu lang op zich laat wachten. Ze zijn hard nodig in de praktische zorg nu.

Hulde aan alle zorgverleners en zij die ondersteunen dat de zorgverleners hun werk kunnen blijven doen. En de overige mensen die de maatschappij draaiende weten te houden.

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 09:26 uur

Andere vragen worden wel beantwoord,maar deze niet

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 12:39 uur

even met je huisarts overleggen of het rivm bellen voor de juiste antwoorden.

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 12:53 uur

Het RIVM bellen lijkt me voor een privé personen niet de juiste route of het juiste kanaal, de mensen van het RIVM zijn al erg overbelast. Juiste kanaal is je huisarts of je longarts, die kunnen altijd nog het RIVM bellen als ze er niet uitkomen of een collegiaal overleg hebben met een collegae arts. Ook kan je even het antwoord van de deskundige afwachten hier! Ook de deskundige die vrijwillig hier antwoorden geven hebben het erg druk en zijn overbelast logisch dat een antwoord via dit kanaal momenteel veel en veel langer duurt!!

Login of registreer om te reageren
02-04-2020 om 08:41 uur

Wat we nu zien is dat er een aantal risicofactoren zijn bij coronavirus waardoor mensen een grotere kans hebben op ziekenhuisopname. De risicofactoren zijn hogere leeftijd, onderliggende hartziekte, overgewicht, mannelijk geslacht, en misschien onderliggende longziekte. De eerste 3 zijn het belangrijkst. Het antwoord op uw vraag is dus niet eenvoudig. Heeft doorgemaakte TBC en pleuritis invloed? Beetje afhankelijk van hoe de longfunctie is.
Ik denk dat uw man het beste met baas kan overleggen of er geen klussen zijn die hij in zijn eentje of met minder man zou kunnen doen. Eigenlijk moet de baas ervoor zorgen dat iedereen werkt zoals afgesproken, afstand tot elkaar en zeker niet allemaal bij elkaar in schaftkeet.
Ik hoop dat u wat aan dit antwoord hebt.

Login of registreer om te reageren