hoesthygiëne, hoe dan!?

14-03-2020 om 10:15 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb astma en sinds een longontsteking een paar jaar geleden hoest ik eigenlijk vrijwel continu, ik ben met de artsen nog aan het uitzoeken hoe dat te verhelpen.

Maar nu zit ik met die hoesthygiëne. Als ik moet hoesten, heb ik al mijn longinhoud nodig om de boel op te hoesten. Schouders naar achter, longen goed open. Maar dan kan ik niet tegelijk met mijn elleboog voor mijn mond. Hoe lossen jullie dat op, behalve even buiten gaan staan om te hoesten?

Login of registreer om te reageren
14-03-2020 om 10:40 uur

Je kunt een longfysio vragen of hij jou een bronchiaal toilet aanleert. Als het echt te vast zit, kun je hem ook vragen hoe houdingsdrainage werkt. Die drainage doe je dan voor het bronchiaal toilet. Het hoesten gaat dan meestal makkelijker.

Een andere oplossing weet ik niet.

Succes.

Login of registreer om te reageren
14-03-2020 om 11:09 uur

Wat je ook kunt doen ipv in je elleboog hoesten een stuk keukenrol nemen en daar in hoesten en evt door de wc spoelen of prullebak, wel afgeloten prullebak.
Ik doe juist mijn schouders naar voren, krijg je een groter oppervlak van mbt longen.
Daarom hangen veel longpatienten ook ergens tegenaan of over een tafel met een kussen erop en dan naar voren juist, zodra ik schouders ver naar achteren doe krijg ik juist minder lucht.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-03-2020 om 12:16 uur

Ja, dat is waar, bij het hoesten gaan de schouders wel naar voren, maar niet zover dat ik mijn elleboog ervoor kan houden... Ik heb dat bronchiaal toilet eens gegoogled en een mooi schema gevonden. Als ik dat zo lees, vind ik het zo jammer dat mijn huisarts het maar onzin vond, toen ik vroeg of het niet een idee was om naar een fysiotherapeut te gaan om goed te leren hoesten!? Gelukkig heb ik van de fysiotherapeut van mijn dochter bij de kinderpoli van het AMC de huffen geleerd, dat scheelt al wat.

Login of registreer om te reageren
14-03-2020 om 12:35 uur

Raar idee maar is een sjaal om je mond niks voor het hoesten ?

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 14:58 uur

Hoi Heleen ,ik hoest al ongeveer 10 jaar hoesten hoesten, en veel slijm ,wat dan meestal vast zit .longarts kan niks meer doen .Ga nu binnenkort naar Meren Heideheuvel voor revalidatie, eris mij gezegd dat er veel aan te doen is.Mss moet je het er met je longarts over hebben.
Is ook zeer vermoeiend he.
Ik weet niet of je een vernevelaar hebt ,zo ja dan is Nebusal een redelijk middel om slijm op te lossen.
Scc.
Gr.

Login of registreer om te reageren