Kind met astma - Corona

07-03-2020 om 21:34 uur

Kan er iemand me aub wat zeggen over Corona en kinderen met astma? Ik hoor steeds weer dingen over hoe vooral oudere mensen met chronische longaandoeningen of hartaandoeningen meer risico hebben op een heftiger verloop, over hoe kinderen er minder vatbaar voor lijken te zijn en iedereen daar tussenin qua leeftijd ook ... maar niets over kinderen met chronische luchtwegaandoeningen. Hoe verloopt de ziekte bij hen? Moeten we voor hen bepaalde specifieke maatregelen nemen? Zijn er reeds betrouwbare cijfers?

Ik heb een kind van vijf met astma en ondanks het feit dat hij momenteel al voor enkele weken enkel een (lage) onderhoudsdosis krijgt (fluxitide tweemaal daags) icm anti-allergicum en het relatief goed doet maak ik me best zorgen, zeker omdat wordt aangeraden gewoon naar school te blijven gaan (BE). De laatste weken gaan dan wel goed maar van oktober tot midden januari heeft hij veel gehoest, kleine virusjes waren steeds triggers, geregeld ventolin moeten opstarten en één keer randje spoed maar met aerosol is hij er bovenop gekomen, zoals ieder jaar weer tijdens die zelfde periode. Als hij meer risico loopt op een heftiger verloop wil ik ‘m thuis houden. Maar de vraag is dan weer voor hoe lang en is het gerechtvaardigd?

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 21:44 uur

Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar de reacties. De site van rivm staat niks over astma en kinderen.
Mijn zoon van 9 heeft al jaren lang astma en gebruikt ook chronisch de pufjes. 3x longonsteking gehad.
Als ouder maak je je zorgen.

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 22:05 uur

Ik meen dat ik bij Een Vandaag, op NPO 1, vandaag een interview was met een kinderarts.
Kinderen met ernstig astma vallen onder de kwetsbare groep kinderen. Met ernstig astma ben je onder behandeling bij de longarts. Die groep kinderen werd aangeraden thuis te blijven van school.
Kinderen met een lichtere vorm van astma vallen niet onder de kwetsbare groep kinderen en kunnen gewoon naar school.

Hopelijk kun je hier iets mee?

Succes.

Login of registreer om te reageren
14-03-2020 om 15:39 uur

Ok bedankt alvast ... heb eergisteren met de pediater gebeld en die zei hetzelfde ivm zware astma versus milde vorm. Maar nu maak ik me zorgen om de fluxitide ... ik heb nl vandaag uit verschillende bronnen vernomen dat ontstekingsremmers/cortisone het verloop van Corona zouden verergeren en ik denk niet dat dit fake nieuws is, komt van een Franse arts en is gebaseerd op jonge mensen die allemaal ontstekingsremmers gebruikt hadden bij wie de ziekte nu ernstig verloopt.

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 15:47 uur

Ik weet niet of je al lid bent, maar er is op facebook een groep voor ouders met kids met astma. Daar staat een heleboel info. Mijn kind is bijna 11 maar valt wel onder de hoog risico groep. Die heeft naast astma ook nog 2 aangeborgen longafwijkingen.
De groep heet: Astma bij je kind(eren) 0-25 Jaar

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 21:31 uur

Hey Mamv2, dank je, die groep ken ik idd en ben ik lid van!

Login of registreer om te reageren
25-04-2020 om 20:26 uur

Mijn zoon van 9 heeft zeer vermoedelijk Corona gehad. Hij is niet getest, maar was rond dezelfde tijd ziek als ik en bij mij is door testen Corona vastgesteld.
Mijn zoon zijn astma is goed onder controle met flixotide (zijn reversibiliteit is van 25% naar 11% gegaan) en hij is niet allergisch en heeft geen aanvallen.
Hij heeft een paar dagen koorts gehad en zijn benauwdheid viel erg mee. Ik ben er zelf echt veel zieker van geweest.

Login of registreer om te reageren