copd vader

04-03-2020 om 19:46 uur

mijn vader is mei 2019 overleden
aan de vreselijke ziekte copd.
Hij was opgenomen in april opgenomen in het ziekenhuis omdat hij het steeds benauwder kreeg.
mn pa was een eigenwijze man en geen dokter loper.
in het zh aangekomen bleek hij in het laatste stadium te zitten en werd opgenomen op de ic.
na 2 dagen ic mocht hij weer naar de afdeling.
2 dagen later weer terug naar de ic met een heftige exerbatie.
Er werd besloten om meer de beademingsmasker gaan te gebruiken.
Eenmaal terug op zaal werd besloten dat pa ging revalideren aansterken in een revalidatiecentra.
door de copd was hij erg vermagerd.
intussen kon hij niet meer zonder de beademingsmasker.

ik zag dat eten al veel inspanning koste en na de wc voor een boodschap ging ook moeizaam want de kracht had hij er niet meer voor.

Maar eenmaal in revalidatie centra leek pa weer wat aan te sterken hij deed zo zn best en liep alweer kleine stukjes in de brug.
ook de beademingsmasker was aan afbouwen.
Hij wou zo graag naar huis want dood gaan was voor hem geen optie.
was hier ook erg angstig voor en wou hier absoluut niet over praten.

Wat ik ook altijd wel heb negeerd want wou er nie aan denken om hem te moeten missen er was nog zoveel....

totdat ik savonds net onderweg na pa een telefoontje kreeg hij had een exerbatie en nog 43% zuurstof met beademingsmasker.
eenmaal bij pa gaf hij aan niet na ziekenhuis te willen. (ik denk er was al een ic stop voor pa dat hij bang was dat daar eindigde)
Hij was zo benauwd.
De arts kwam en gaf hem morfine.
Hierdoor bleef pa benauwd was wel suf geworden.
Toen kwam de moeilijkste keuze uit mn leven hoe nu verder??
moest ik hem hierin door trekken?
kwam hij hier uberhaupt door heen?
Welke schade heeft dit voor hem?

De arts adviseerde me om aan pa te denken want hoe dan ook de aanvallen worden steeds heftiger.

besloten om mn pa naar mn moeder te laten gaan pa was slechts 62.
hierna kreeg pa morfine en dormicum ik bleef snachts bij hem en bleef de zuurstof meten ondanks de beademingsmasker bleef het rond de 50%.
eenmaal trok het bij tot 95% waarna mn gedachten gingen van zullen we hem weer wakker laten worden?
Het was zo moeilijk.
Volgende dag bsloten naar meedere verhoging van morfine om de beademingsmasker af te doen wat ik toch moeilijk vond want dit voelde zo vertrouwd en fijn voor pa.

pa de savonds in mn armen overleden.

ik mis hem zo!!
Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen met copd?

met name beademingsmasker en de lage saturatie?

Login of registreer om te reageren
04-03-2020 om 23:35 uur

Ik wil je heel veel sterkte wensen, vaak komt het gemis in fases, er staat geen tijd voor rouwen en het is nog maar kort geleden en je vader was nog jong.
Heel verdrietig allemaal.

Ik heb wel naaste familieleden verloren door de copd, wel op een andere manier, uiteindelijk zijn ze overleden omdat het hart het niet meer aankon.
Dus wel een ander verhaal.
Het blijft altijd heel moeilijk maar ik denk dat je beste voor je vader hebt gedaan.
Je was er volledig voor hem en hebt hem kunnen begeleiden op het laatst.
Denk dat je vader heel veel liefde voor je voelde op zijn laatste momenten, heel dapper en heel liefdevol dat je het aan kon.
Sterkte en hoop dat je aan hem kunt terug denken in mooie herinneringen.

Login of registreer om te reageren
06-03-2020 om 09:34 uur

Wat een vreselijk naar allemaal.

Rouw is en blijft rauw. Veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
06-03-2020 om 10:21 uur

Gecondoleerd en veel sterkte!
Je hebt gedaan wat je kon, meer kon je ook niet meer doen. Alleen liefde geven en hem steunen. En dat wist hij denk ik.

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 13:29 uur

dank je voor de lieve woorden.. tis gewoon dubbel om ze beide zo jong te moeten missen

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 13:46 uur

Dat lijkt me ook heel moeilijk! :( En ik hoop dan ook dat je steun en liefde krijgt van andere mensen.
Ik wens je veel kracht toe.

Liefs Anna

Login of registreer om te reageren