Vocht ‘achter’ de longen - prednison

03-03-2020 om 16:09 uur

Beste longarts

Ik ben benieuwd of u in uw patiëntengroep ook mensen hebt, die door de behandeling met prednison vocht ‘achter’ de longen hebben?
K zal mijn vraag even toelichten.

Ik ben bekend met een ernstige longziekte die veel van astma weg heeft. Woon in de bergen (om mijn overlevingskansen te vergroten), ben sinds 20 jaar prednisonafhankelijk (ben van 1981), gebruik momenteel o.a. Fasenra naast het gehele gebruikelijke arsenaal.

Na een virusinfectie krijgen we m’n astma niet meer in de vingers en ik slik nu sinds 7 weken 50 of meer mg prednison waarvan meer dan 4 weken 75mg met stootkuren van 100. Dramatisch, maar levensreddend en noodzakelijk (behandeling wordt uiteraard zeer goed gemonitord en overwogen).

Nu was ik gister op controle bij de longarts en die constateerde met beluisteren een beetje vocht achter mijn longen. Pulmonale hypertensie is onlangs nog uitgesloten. Dus ik vermoed dat het een bijwerking van de rigoureuze prednisonbehandeling is. Tis niet vreselijk erg en met laaggedoseerde diuretica waarschijnlijk goed te verhelpen.

Herkent u dit en komt het vaker voor zo? Is het een gebruikelijke bijwerking van de prednison? Ik heb dit (bij mijn weten) niet eerder gehad.
Uiteraard bespreek ik mijn medische vragen met mijn arts, maar ik ben er gewoon benieuwd naar. Dus beantwoording heeft geen haast en ik bedank u ervoor!

Vriendelijke groet
Edelweiss

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-03-2020 om 11:28 uur

Ik ken dat niet zonder dat er ook heel veel vocht in bv je benen zit. Een foto van de longen kan eea beter in beeld brengen. Plasmedicatie kan we helpen om overbodig vocht door prednison wat af te drijven. Inderdaad extreem hoge prednison doseringen. Er is neem ik aan ook gekeken naar andere behandelopties zoals biologicals?

Login of registreer om te reageren
04-03-2020 om 11:37 uur

Dank u voor uw antwoord, dokter Oswald. U leest het niet meer denk ik, maar toch.
Ja ik heb Xolair gehad en nu Benralizumab.
Heb niet extreem veel vocht in de benen, maar wel een beetje. Het zal idd van de prednison zijn, tis ook beetje extreem ja. Precies zoals ik ben, niet volgens de boekjes ;)
Alle goeds voor u en nogmaals dank.

Login of registreer om te reageren