Copd en resistentie tegen meeste antibiotica

29-02-2020 om 13:08 uur

Al jaren heb ik matig copd. Het is allemaal begonnen met chronische astmatische bronchitis (roken!)Tot nu toe functioneer ik nog goed. Ik rook al 14 jaar niet meer
Ik maak mij zorgen over het volgende. Als ik verkouden word of een griepje krijg, verandert de virusinfectie bijna altijd in een bacteriƫle infectie van de lagere luchtwegen. Prednison alleen werkt dan niet.
Door de jaren heen heb ik veel soorten antibiotica gehad, die stuk voor stuk uiteindelijk niet meer werkten, o.a.tetracycline, amoxcicyline,
Ik heb 22 jr in Spanje gewoond en geen eigen huisarts gehad. Er is van mijn situatie dus geen duidelijk medisch dossier.
Nu heb ik de laatste paar jaar baat bij azitromycine . (Ik heb ongeveer 1x per jaar zo'n infectie )
Tot mijn schrik lees ik dat azitromycine een reserve-antibioticum is, waar je uiteindelijk ook resistent tegen wordt.
Ik ben erg geschrokken.... is er dan niets meer aan te doen en betekent dat het einde?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-03-2020 om 08:58 uur

Geen zorgen. Azm is een medicijn wat niet zo 1,2,3 resistentie oplevert. Wat wel slim is is om de bacterie infectie echt aan te tonen dmv een slijmkweek als je last hebt. Anders zou je als de kweek schoon is het kunnen afwachten zonder antibiotica

Login of registreer om te reageren