Veiligheid voor alles, of paniek om niets...

26-02-2020 om 19:45 uur

Dag.

In het longforum lees ik er verbazingwekkend weinig over, maar dat neemt niet weg dat ik me ernstig zorgen maak over de risico's die het coronavirus met zich meebrengt. Er wordt gesproken over een sterfte van 2%, en dat het virus vergelijkbaar is met "een stevige griep". Aan de andere kant is het niet voor niets dat we als "Longpatiënten" jaarlijks een griepprik halen, om de risico's te verminderen. Juist het coronavirus zou kunnen leiden tot ernstige longontsteking (nu in het nieuws bijvoorbeeld een jonge Duitser in kritieke toestand).

Mij is in ieder geval duidelijk dat ik het virus niet wil :)
Om besmetting te voorkomen overweeg ik voorlopig vrijwillig "in quarantaine" te gaan. Ik moet toegeven dat dat voor mij niet moeilijk is: ik woon alleen, en mijn werk (IT/systeemontwikkelaar) biedt voldoende mogelijkheden om thuis te werken, en ook door mijn werkgever wordt daarover niet moeilijk gedaan.

Mijn vraag/discussieonderwerp:
-Is dit nou verstandig?
-Is onze invloed op het al dan niet oplopen van een infectie sowieso niet te beïnvloeden?
-Hoe lang moet ik dit volhouden?
-Komt er uiteindelijk medicatie beschikbaar?

Ik begrijp dat de antwoorden niet eenvoudig zijn, echter vanwege mijn twijfels word ik graag overtuigd door lotgenoten...

NB zelf heb ik eosinofiel astma, ca. 50% longfunctie, en word behandeld met Nucala.

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 19:59 uur

Wat naar dat je je ernstig zorgen maakt over de risico's van het coronavirus.

Zelf heb ik daar gelukkig geen last van. Ik stoor me eerder aan de constante informatiestroom over dit virus via allerlei kanalen. Die constante media-aandacht maakt dat ik me er meer van bewust ben dan ik wil.
Ik herinner me niet dat MERS en SARS ook via liveblogs en dergelijke te volgen waren. Het minder volgen van het nieuws helpt mij dan ook om er minder mee bezig te zijn.
Daarbij: ziektekiemen bellen niet aan.

Hier kun je betrouwbare informatie vinden:
https://www.rivm.nl/coronavirus

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 20:05 uur

Tsja wat zal ik antwoorden, het schijnt dat longpatiënten niet meer kans lopen dan elk ander mens en voornamelijk mensen met hart- en vaatziekten last hebben. Daarbij waaien er zoveel virussen over die mij allemaal gedag komen zeggen, ondanks dat ik openbare ruimtes soort van mijd meer onbewust dan bewust.

Doe waar jij je goed bij voelt.
Mijns inziens voedt de media graag mensen met angst, mexicaanse griep was er paniek, nu met de griepepidemie die volgens mij officieel is uitgebroken hoor je niemand erover en bij bepaalde diersoorten zijn virussen onderweg en is er ook nog geen paniek uitgebroken. De media kiest een onderwerp uit, legt dat onder een vergrootglas en zo verkopen ze nieuws. Volgens mij kan je soms beter bang zijn over de dingen die ze niet melden dan die ze wel melden.

Zelf ben ik enorm gevoelig voor infecties en nu zo slecht omdat ik de ene na de andere heb, maar toch ben ik niet bang voor het coronavirus. Het overkomt je of niet en je kan voorzorgsmaatregelen treffen, maar in quarantaine gaan vind ik persoonlijk overdreven. Gewoon verstandig zijn lijkt mij het beste, geen handen schudden, niet bij zieke mensen komen, goede hoesthygiëne etc, bij twijfel huisarts bellen ipv langsgaan aangezien dat ook een grote bron is. Dan zou je gewoon nog naar de winkel kunnen op minder drukke tijdstippen, handalcohol mee en daarna je handen ontsmetten. Oke zelf ga ik al niet zover, maar ik houd wel met dingen rekening.

Je zal toch boodschappen moeten krijgen etc en waarschijnlijk naar het zkh voor je nucala, dus de deur moet je toch open doen en een luchtbubbel zoals in die ene film bestaat niet. Ik snap dat je je zorgen maakt, zelf ben ik er wellicht te nuchter onder en denk ik tsja als het mij overkomt dan is het zo en overkomt mij het niet dan niet. Ben vorig jaar enorm ziek geweest van iets wat leek op influenza en geen influenza was (is namelijk 3x gekweekt) en dat kan je ook overkomen en houd je ook niet tegen.

Ik zeg wel dat zieke mensen niet langs hoeven te komen of als ze minder fit zijn, leer iedereen hoesthygiëne aan in mijn omgeving (maar op de SEH krijgen de dit blijkbaar niet mee) en ik doe gewoon mijn ding. Die virussen blijven toch wel komen en gaan.

Weet niet of je hier wat aan hebt of dat je denkt nou jij bent wel extreem nuchter, kan ook. Hoe harder de media schreeuwt, hoe sneller ik denk nou het zal wel meevallen en vaak blijkt dat ook het geval. Betekent niet dat je het moet opzoeken en lekker met OV moet gaan reizen (mag ik niet) en naar grote evenementen gaan etc, maar dat geldt voor mij altijd al en niet omdat er nu corona heerst.

Sterkte en ik hoop dat je angst wat minder wordt!
En volgens mij zijn ze al bezig met medicatie, maar heb me er niet genoeg in verdiept, maar zou me niet verbazen!

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 20:07 uur

Ik heb er ook geen last van. Het wordt allemaal een beetje hysterisch. Gewoon doorlopen mensen!

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 20:25 uur

nee, niks geen paniek, wel alert :-) Maar dat geldt ook voor de gewone griep of andere virussen

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 21:08 uur

Dank voor de snelle reacties!

Misschien maak ik me iets te veel zorgen. Morgen maar gewoon naar kantoor (geen OV), met de nodige hygienemaatregelen (handalcohol, collega's op afstand)
Mijn gedachte was dat ik het thuis in ieder geval niet kan oplopen, maar ja, als kluizenaar 100 worden....
Gezond verstand gebruiken is dan beter.

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 21:53 uur

Hier ook geen paniek, opletten, goede handhygiene, en hoest hygiene en opletten.
Er is nog niks aan de hand in Nederland, zodra dit wel is vermijd ik wel grote groepen mensen maar die vermijd ik toch al :)
Gezonde oplettendheid is goed, paniek niet nodig denk ik.
Sterkte en houd je taai!

Login of registreer om te reageren
27-02-2020 om 14:54 uur

Ik ben het eens met de rest.. heb ik altijd al desinfecterende handgel / spray bij me in de auto en in mijn tas. Verder zorg ik dat mijn kantoortje genoeg gelucht word, zodat als er al iets binnenkomt het ook weer naar buiten waait.
OV is voor mij op meerdere vlakken de absolute hel, dus daar vind je me niet.

Collega's hebben respect voor mij en mijn longen, dus die houden ook rekening voor zover ze kunnen.

Verder ben ik ook niet zo onder de indruk van alle poeha in de media.. voelt toch altijd wel erg als bangmakerij. De meeste mensen hebben helemaal niets te vrezen van dit virus en er komen ook altijd een hoop broodje aap verhalen de wereld in. Gewoon opletten, let ook op je weerstand, beetje nadenken over hygiëne en geen hele dagen op Schiphol gaan zwerven ;)

Login of registreer om te reageren
27-02-2020 om 14:59 uur

Gelukkig gaan we het goede seizoen tegemoet, in het voorjaar daalt in de regel het aantal besmettingen en wordt het virus minder aktief. De mexicaanse griep begon in september en kon de gehele winter slachtoffers maken. Opmerkelijk vind ik dat kinderen nauwelijks tot niet besmet worden.

Login of registreer om te reageren
27-02-2020 om 21:12 uur

Blijft wel lastig als je afhankelijk bent van het ov zoals ik. Maar ik probeer me maar niet druk te maken. Ik ben best gezond ondanks astma en overgevoelige lucht wegen.

Login of registreer om te reageren