corona en sarcoidose

24-02-2020 om 12:28 uur

Beste lezer(es) van dit bericht,

toch een vraag over dit actuele thema....

In mijn woonplaats (een grote stad) wordt veel gereisd. Maar ook in mijn directe sociale omgeving reist men relatief veel over de grens, voor vakantie, werk en bezoek aan familie. Ik heb bijv contact met een kindje uit een chinese familie en ook met kinderen en ouders die contacten hebben met bijvoorbeeld Italie (of er sprake is van daadwerkelijk recent bezoek in betreffende landen weet ik (nog) niet). Daarnaast maak ik wekelijks een treinrit via Schiphol, waar net in Nederland gelande reizigers van allerlei herkomsten instappen en naast mij plaatsnemen. Met de nieuwste berichten over de verspreiding van het virus (nu ook zonder dat de bron traceerbaar is en een mogelijk langere incubatietijd) wordt het risico op besmetting hier in Nederland misschien toch groter. In ieder geval merk ik aan mezelf - hoewel ik ook probeer nuchter te blijven - dat ik zenuwachtiger wordt, vanwege mijn grotere kwetsbaarheid (stadium 4 sarcoidose longen en verlaagde weerstand door medicijngebruik).

Vraag is: is daar reden voor? Ben ik vatbaarder voor besmetting dan gemiddeld, of is het zo dat alleen de gevolgen van de ziekte ernstiger zijn? Hoe zouden die gevolgen zich bij mij kunnen manifesteren? Is er iets bekend over het sterftecijfer binnen risicogroepen (dus niet gemiddeld over hele bevolking, maar voor specifiek longpatienten bijv)?
Wat kan ik doen, behalve de gewone aanwijzingen opvolgen (handen wassen ed), om besmetting te voorkomen? Moet ik in de trein extra opletten? Is het zinvol om bijv in de klas van mijn kind ouders die veel reizen te informeren over mijn ziekte en te vragen om extra oplettendheid? Of overdrijf ik dan?

Dank voor uw aandacht!
Met vriendelijke groet,
Jeltsje

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 12:51 uur

In het openbaar vervoer loop je altijd risico. Op allerlei besmettelijke ziektes. Dat is nu met corona niet erger. Stop een klein flesje handalcohol (Sterillium, te koop bij apotheek) in je tas en ontsmet regelmatig hiermee je handen. Als je een deurkruk beetgepakt had bijvoorbeeld. Ik heb zelf ook sarco, maar momenteel is dat rustig en stabiel (slapend) Maar ik heb ook astma. Destijds kreeg ik als 1 van de eersten in Nederland de mexicaanse griep en dat viel reuze mee. Alleen maandenlang voortslepende vermoeidheid, maar niet het horrorscenario wat vantevoren werd geschetst. Gewoon nuchter en waakzaam blijven.

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 20:53 uur

Voor mij is het allemaal minder gevaarlijk maar ben ook een beetje bezorgt. Ik probeer het maar als een gewone griep te zien en dat het geen extra gevolgen heeft.

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 21:30 uur

Sorry had er niet mee moeten bemoeien excuses. Ik hoop dat je een goed antwoord krijgt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-02-2020 om 16:56 uur

beste Jeltsje
een virusinfectie als de griep komt harder aan wanneer je een longaandoening hebt. mensen met astma en copd krijgen vaak een opvlamming wanneer ze een virusinfectie krijgen in de luchtwegen. vandaar het advies voor griepvaccinatie als je astma of copd hebt. of je echt bevattelijker bent bij sarcoidose valt te betwijfelen als je kijkt naar de ziekte zelf. wel kan het zo zijn dat sarcoidose soms behandeld moet worden met medicijnen die de afweer onderdrukken en dan ben je natuurlijk wel vatbaarder voor infecties in het algemeen. voor adviezen rondom de corona ontwikkelingen en besmettingskansen verwijs ik graag naar de info die het longonds inderdaad heft geplaatst recentelijk

Login of registreer om te reageren