Hyperventilatie bij inspanning?

20-02-2020 om 10:52 uur

Kan het zijn dat je bij een diffusiestoornis bij inspanning een hyperventilatie achtige ademhaling krijgt? (lichamelijke reactie om de druk op te bouwen?)
Ik heb sarcoïdose met vasculitis component en neiging tot fibrosering en milde pulmonale hypertensie.
Ik ben niet bekend met hyperventilatie en ben ook niet angstig. Bij inspanning krijg ik deze ademhaling. Voor mij lijkt het een reactie van mijn lichaam en het is moeilijk te onderdrukken dmv ademhalingsoefeningen.
Voor mijn fysiotherapeut is dit geen bekende reactie. Begin na de inspanning altijd te gapen.
Saturatie blijft ip wel goed.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-02-2020 om 11:17 uur

Beste SGC

Het is in principe mogelijk, maar dan wel indien een aantal voorwaarden aan diffusie en vasculitis. Meer van belang lijkt mij een inspanningstest te doen in de vorm van een VO'2 max bij je longarts, dan weet deze exact wat er gebeurt bij inspanning en met je adempatroon. Hierbij wordt ook duidelijk of de snelle ademhaling hyperventilatie is, dit moet je namelijk aantonen met de CO2 waarde in de uitgeademde lucht of bij voorbeeld in een bloedgas. Deze informatie kan je fysiotherapeut ondersteunen in de begeleiding.

groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren